Home » Samen regels maken: 5 creatieve tips om leerlingen te betrekken

Samen regels maken: 5 creatieve tips om leerlingen te betrekken

Een kind stopt een vel papier in een zelfgemaakte stembus

Als leerkracht weet je hoe belangrijk een goede sfeer in de klas is. Maar hoe zorg je ervoor dat je leerlingen zich echt betrokken voelen bij de regels die jullie samen opstellen? Met deze 5 creatieve tips maak je er een leuk en leerzaam proces van.

Organiseer een brainstorm-party

    Trap het schooljaar af met een gezellige brainstormsessie. Start een open gesprek over regels. Waarom hebben we ze eigenlijk nodig? Begin bijvoorbeeld met een prikkelende vraag: ‘Wat als we helemaal geen regels hadden?’ 

    Maak het persoonlijk door leerlingen te vragen naar regels die ze thuis hebben, zoals bijvoorbeeld de ‘geen-telefoon-aan-tafel’ afspraak. Zo maak je de link tussen school en thuis, en begrijpen ze beter waarom bepaalde afspraken nodig zijn.

    Hang grote vellen papier op en laat de ideeën stromen. Moedig wilde ideeën aan – je weet nooit welke pareltjes eruit komen rollen.

    Maak een regel-stembus

    Zorg ervoor dat elke stem in de klas wordt gehoord bij het opstellen van de regels. Maak een speciale regel-stembus waarin leerlingen hun ideeën voor klassenregels kunnen indienen. Dit kan op verschillende manieren:

    • Laat leerlingen hun regel-ideeën op gekleurde briefjes schrijven en in de stembus doen.
    • Organiseer een ‘regel-pitch’ waarbij leerlingen kort hun idee mogen presenteren voordat het in de stembus gaat.
    • Maak ruimte voor anonieme inzendingen voor leerlingen die zich minder comfortabel voelen om openlijk hun mening te delen.

    Bespreek de ingediende ideeën klassikaal en laat leerlingen stemmen op hun favoriete regels. Zo creëer je een democratisch proces waarbij iedereen de kans krijgt om bij te dragen, ongeacht hun persoonlijkheid of communicatiestijl.

    Deze aanpak zorgt ervoor dat:

    • Introverte leerlingen evenveel kans hebben om hun ideeën te delen als extraverte leerlingen.
    • Leerlingen die moeite hebben met schrijven of tekenen ook kunnen meedoen door hun ideeën mondeling te pitchen.
    • Er ruimte is voor diversiteit in denken en communiceren.
    • Leerlingen leren om naar elkaar te luisteren en elkaars ideeën te waarderen.

    Door deze regel-stembus te combineren met een visuele weergave van de uiteindelijk gekozen regels, zorg je voor een inclusief proces én een blijvende herinnering aan de gezamenlijk opgestelde regels.

    Formuleer positieve verwachtingen

    Daag je leerlingen uit om regels om te zetten in positieve verwachtingen. In plaats van ‘Niet rennen in de gang’ wordt het bijvoorbeeld ‘We lopen rustig door de school’. Zo creëer je een positieve mindset.

    Discussie en inclusiviteit

    Stimuleer een open gesprek over waarom regels belangrijk zijn. Bespreek hoe regels verschillend kunnen uitpakken voor verschillende leerlingen en pas ze aan waar nodig. Of laat leerlingen in kleine groepjes ‘inclusiviteitschecks’ uitvoeren op de voorgestelde regels.

    Gebruik rollenspellen om leerlingen te laten ervaren hoe regels voor verschillende mensen kunnen voelen. Door diversiteit en inclusiviteit expliciet te bespreken, creëer je niet alleen betere regels, maar leer je leerlingen ook belangrijke lessen over respect en begrip voor anderen.

    Houd een regel-verkiezing

    Maak er een democratisch proces van. Laat leerlingen campagne voeren voor hun favoriete regels en houd een echte stemming. Een leuke manier om ook meteen iets over democratie te leren.

    Door leerlingen actief te betrekken bij het opstellen van klasregels, creëer je niet alleen een fijne sfeer, maar leer je de kinderen ook belangrijke levenslessen over samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en respect voor diversiteit. Deze creatieve aanpak zorgt ervoor dat regels leven in de klas en dat leerlingen zich er echt eigenaar van voelen.

    Ben je benieuwd hoe je deze regels levendig kunt houden in de klas? Lees dan vanaf 19 september ons artikel ‘Regels die leven: 5 originele manieren om klassenafspraken te communiceren’.

    Laatste onderwijsnieuws

    Een jongen krijgt de ketting van de burgemeester om, zijn vader maakt een foto

    Jeugddocumentaires in de klas

    Aan de hand van jeugddocumentaires kun je lastige onderwerpen op een toegankelijke manier bespreekbaar maken.

    Bekijk
    Portret Pieter Koolwijk

    Pieter Koolwijk: zelf ook lekker eigenwijs

    Het thema van de Kinderboeken 2024 is ‘Lekker eigenwijs’. Pieter Koolwijk schreef het Kinderboekenweekgeschenk Schatpakkers. Wij vroegen wat hem inspireert.

    Bekijk
    moslim leerling in de klas

    Herken jij moslimdiscriminatie op school?

    Herken moslimdiscriminatie op school. Lees over de soorten discriminatie en krijg praktische tips voor een inclusieve onderwijsomgeving.

    Bekijk
    Omslagen van de drie Engelse boeken die besproken worden

    Boekentips Engels september

    In deze boekentips delen Lot en Merel enkele genomineerden en prijswinnaars van boekenprijzen voor jongeren.

    Bekijk

    Onbeperkt toegang
    met je OvM account

    Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.