Generatie Alfa, geboren na 2010, spreekt een eigen taal. Via sociale media komen ze op ideeën. Leraren moeten soms opzoeken wat de nieuwe woorden betekenen.
Vragen vooraf
- Gebruiken jij en je vrienden andere woorden dan je ouders en docenten?
- Wat zijn de grootste verschillen tussen jouw taalgebruik en het taalgebruik van de volwassenen om je heen?
Bekijk de video
Editie NL – Generatie Alfa spreekt eigen taal
Vragen bij de video
- Welk medium zorgt vooral voor de verspreiding van nieuwe woorden?
- Uit welk land komen de nieuwe woorden volgens Tjerk van Biljouw, de geïnterviewde leraar van groep 8?
- De leraar noemt twee afkortingen uit zijn tijd: jolo en fomo. Weet jij wat deze woorden betekenen? Zo niet, zoek ze op.
- Waarom vindt de leraar het leuk om iets te weten over de nieuwe woorden die zijn leerlingen gebruiken?
- Praat jij hetzelfde als de jongeren in de video? Wat herken je en wat is anders?
Aan de slag
Optie 1
Zoek de songtekst van een Nederlands liedje dat je leuk vindt.
- Verander drie zinnen uit de songtekst met straattaalwoorden die jij graag gebruikt.
- Zorg ervoor dat de woorden in het ritme passen, zodat je het liedje nog goed kunt zingen.
- Bespreek jullie ideeën klassikaal.
Optie 2
Voor deze opdracht werk je in tweetallen.
- Afgelopen dinsdag las de koning de troonrede voor. Hierin bespreekt hij de plannen van de regering. Radio 538 maakte er een versie van in straattaal. Bekijk die troonrede in straattaal.
- Maak samen een mindmap op een A4. Verdeel je A4 in vier vlakken:
1 | 2 |
3 | 4 |
- Noteer:
- in vak 1 een korte samenvatting van wat er in de video gezegd is.
- in vak 2 straattaalwoorden uit de video die jij ook gebruikt.
- in vak 3 straattaalwoorden uit de video die jij nooit gebruikt.
- in vak 4 een tip om de straattaal uit de video te verbeteren.
- Bespreek de mindmaps klassikaal. Welke verschillen zijn er?
Van de makers van Talent
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.