Home » Spreek de taal van Gen Z: zó communiceer je met je studenten

Spreek de taal van Gen Z: zó communiceer je met je studenten

Student met smartphone

Generatie Z, geboren tussen grofweg 1997 en 2015, is opgegroeid in een digitale wereld. Als ‘digital natives’ verwerken Gen Z’ers kennis en informatie op een unieke manier. Voor docenten Zorg & Welzijn biedt dit zowel uitdagingen als kansen. Hoe kunnen we onze communicatie afstemmen op deze nieuwe generatie studenten en zo het beste uit hen halen?

Hoewel de instroom van nieuwe mbo-studenten in zorg en welzijn de afgelopen jaren is afgenomen, biedt Gen Z de zorgsector juist een enorme kans, schrijft Werkgeversvereniging Zorg & Welzijn in hun ‘E-zine Generatie Z’. Door effectief te communiceren met deze generatie kunnen we hun potentieel optimaal benutten

Openstaan voor Gen Z

‘Als er een generatie is die veranderkracht in zich heeft om de zorg en maatschappelijke dienstverlening anders te organiseren, dan is het deze generatie wel’, aldus de organisatie. ‘Om te kunnen blijven voldoen aan de vraag naar steeds meer en complexere zorg en ondersteuning, blijft aandacht voor instroom en behoud van deze groep heel belangrijk.’ Het openstaan voor de kansen, wensen en ideeën van Gen Z en het samen buiten de bestaande structuren durven denken, gaat de sector veel opleveren, vindt zij.

De nieuwe generatie zorgprofessionals bereiken en behouden, begint al op school. Met een communicatiestijl tussen docent en student die boeit en verbindt.

To Tang – ROC Horizon College

Gen Z doet het anders

Docent To Tang (36) van ROC Horizon College in Hoorn kan het verschil tussen generaties goed zien in zijn klassen. ‘Met name de jongsten hebben liever korte, snelle teksten. Of dat digitaal of analoog is maakt ze niet uit. Zolang het maar niet te lang duurt’, valt Tang op. ‘Ik merk dat de laatste jaren de aandacht en leesvaardigheid bij studenten een beetje achteruit gaat.’

Tangs ervaring sluit aan op wat steeds naar voren komt in wetenschappelijke onderzoeken: studenten van Generatie Z hebben inderdaad een andere communicatiestijl dan de lichtingen voor hen. Onder meer de Russische onderzoekers Sergey Maletin en Мarina Kuratchenko zochten uit waar het verschil ‘m dan in zit, maar ook wat Gen Z’ers op school nodig hebben om de lesstof goed mee te krijgen.

Docent is geen ‘alwetende’ meer

Gen Z heeft van jongs af aan toegang tot internet, en dus tot enorme hoeveelheden vluchtige informatie, waardoor ze een brede blik op de wereld hebben. Dat vormt hen tot een zelfreflecterende, kritische en maatschappelijk betrokken groep. Salaris, aanzien en status doen er voor Gen Z minder toe, belangrijker vinden zij hun geluk, een gevoel van toegevoegde waarde en het optimaal kunnen benutten van hun talenten.

Ook ebt een standaard ontzag voor wat vroeger als kennisautoriteiten werd beschouwd langzaam weg, aldus de onderzoekers. Ook richting de docent. ‘Moderne studenten zien een docent niet meer als “alwetende”. Voor Gen Z wordt de autoriteit van een docent gevormd door niet alleen professionele kwaliteiten, maar ook effectieve communicatievaardigheden’, schrijven Maletin en Kuratchenko.

Talloze andere prikkels

Effectief met Gen Z communiceren, betekent rekening houden met dat er naast jouw lesstof continu talloze andere prikkels voorbij komen in het brein van de student. Gen Z onthoudt minder goed wat ze hoort, ziet en leest en heeft minder geduld wanneer zij iets moet leren of presteren. Deze jongeren hebben een neiging tot multitasken en daardoor een kortere, vaker versnipperde aandachtsspanne. Zij houden hun aandacht gemiddeld 10 tot 15 minuten vast, en beslissen in minder dan 10 seconden of informatie interessant is voor ze.

Clip consciousness

Deze manier van denken heet ook wel ‘clip consciousness’ of ‘clip thinking’, dat je kunt vertalen als ‘gefragmenteerd bewustzijn’ of ‘gefragmenteerd denken’. Gen Z consumeert informatie in korte, makkelijk te ‘verteren’ stukjes. Zoals TikTok-filmpjes en Reels op Instagram. Het voordeel hiervan is dat deze studenten snel informatie kunnen analyseren en verbinden. Zij kunnen zich prima oriënteren in een vloedgolf aan informatie, maar kunnen minder goed uit de voeten met grote lappen tekst, aldus Maletin en Kuratchenko.

Je bereikt Gen Z’ers daarom het beste met korte, visuele informatie, korte leersessies en snelle feedback, blijkt ook uit onderzoek van H. Rasli in het rapport Gen Y & Gen Z Communication style (2021). Zij benadrukt daarnaast dat het voor digital natives als Gen Z, die uren achter online doorbrengen, belangrijk is om ook de interpersoonlijke skills te blijven ontwikkelen en om te werken aan een kritische houding ten opzichte van online informatie.

Beter gemotiveerd

Docent To Tang werkt in zijn lessen bewust aan effectief communiceren met zijn Gen Z studenten. Dat doet hij onder meer door schrijfopdrachten te vervangen door digitale alternatieven zoals korte quizzen in Kahoot en het maken van mindmaps in apps als Miro, Mindmup en Simpleminds. Hij vindt het belangrijk dat de lesstof is aangepast aan de communicatiestijl van Gen Z. ‘Je houdt als docent daardoor betere aansluiting met je studenten en het werkveld krijgt vervolgens nog beter gemotiveerde mensen binnen.’

7 tips voor een ‘Gen Z vriendelijke’ les

  1. Gebruik visuele en interactieve lesmaterialen in korte, gefocuste leersessies
  2. Geef regelmatig feedback en erkenning, wees duidelijk over de leerdoelen
  3. Stimuleer kritisch denken en evaluatie van online informatie
  4. Ontwikkel face-to-face communicatievaardigheden
  5. Integreer technologie en digitale tools in het onderwijs
  6. Creëer mogelijkheden voor samenwerking in kleine groepen
  7. Wees authentiek en transparant in je communicatie

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.