Home » Van student tot sleutelfiguur: de groei van Roos in de ouderenzorg

Van student tot sleutelfiguur: de groei van Roos in de ouderenzorg

Trots op mijn student

Inspirerende verhalen uit het mbo Zorg en Welzijn

In deze rubriek delen we inspirerende verhalen van mbo-studenten Zorg en Welzijn. We gaan in gesprek over hun ervaringen in de beroepspraktijk. Waar blinken studenten in uit en tegen welke uitdagingen lopen zij aan?

Roos van Riemsdijk

Roos (19), derdejaars verzorgende IG-student, ontdekt dagelijks nieuwe aspecten van de ouderenzorg.  Tijdens stages met dementerende en somatische ouderen ervaart ze het belang van een sleutelfiguur zijn. ‘Ik vind het mooi dat ik een onderdeel mag zijn van een stukje uit hun leven. Wanneer de familie er niet is, nemen wij het als zorgpersoneel over.’ 

Uitdagingen in de zorg 

De zorg staat al geruime tijd onder druk, onder andere door onderbezetting. Roos ervaart dit regelmatig op de werkvloer en deelt ook andere uitdagingen. ‘Soms sta je alleen in plaats van met drie collega’s, dat maakt het lastig om iedereen te verzien van de zorg en aandacht die ze verdienen,’ vertelt ze. Dit leidt tot cliënten die zich eenzaam voelen of niet op tijd uit bed kunnen komen, wat frustraties veroorzaakt.

Daarnaast kunnen psycho-sociale problemen zoals onrustige cliënten en familieleden die de ziekte van hun naasten niet goed begrijpen, zorgen voor een gespannen sfeer. ‘Het is soms moeilijk om de balans te vinden tussen het informeren van familie en de zorg goed kunnen uitvoeren,’ legt Roos uit. Familie heeft vaak goede bedoelingen, maar hun aanwezigheid kan het werk verzwaren. Dit beïnvloedt zowel cliënten als personeel.

Theorie en praktijk: op de juiste manier combineren 

Als verzorgende IG-student krijgt Roos een brede opleiding om sterk in het werkveld te staan. Tijdens haar studie heeft Roos modules gevolgd over algemene dagelijkse zorg, maar ook over specifieke gebieden zoals gehandicaptenzorg, kraamzorg en omgaan met agressie. Elke module biedt praktijkgerichte theorie, zoals het ontwikkelen van beroepsproducten en incidentenmanagement. ‘Je leert niet alleen over medicijnen en hoe je iemand moet verzorgen, maar ook hoe je gesprekken met familie of een arts moet voeren’ legt Roos uit.

In een extra keuzevak heeft Roos zich verdiept in zorg en technologie. Daar heeft ze kennis opgedaan over moderne hulpmiddelen voor diabetes, traplopen, automatische gordijnen om de zorg en het leven van een cliënt te vereenvoudigen. 

De impact van een student: een dag uit het leven van 

Een dienst in het verzorgingstehuis waar Roos stageloopt, begint vroeg. Om 07.00 uur vindt de overdracht van de nachtdienst plaats, leest ze rapportages en is het wachten op de eerste bel van een cliënt. Dan begint het echte werk: cliënten uit bed helpen, aankleden, medicijnen klaarzetten, ontbijt serveren. ‘Meestal staan we met z’n tweeën op de afdeling met zestien cliënten. Als er drie cliënten gedoucht moeten worden, dan breek het zweet je wel uit’ zegt Roos lachend en is dat precies het pijnpunt van de zorg.

Rond 10.00 uur zijn de meeste cliënten klaar voor de dag en zorgt Roos ervoor dat de kamers weer netjes zijn. Tussen het bezoek van familie en bellen met artsen door, werkt ze rapportages uit en legt ze medicijnen klaar. Er is ook ruimte voor een stukje ontspanning en gezelligheid.

Aan het einde van de dag is Roos vaak moe maar voldaan. ‘Het geeft me energie om in contact te staan met de cliënten en hen persoonlijke aandacht te geven. Daar doe ik het voor, maar de grootste uitdaging blijft de strijd tegen de tijd, waardoor je soms niet iedereen de aandacht kunt geven die ze verdienen.’

De ontwikkeling een verzorgende IG-student 

Terugblikkend op haar studiejaren concludeert Roos dat ze enorm is gegroeid. Ze voelt zich steeds comfortabeler in haar rol, vooral als het gaat om sociale vaardigheden en het leggen van contact met cliënten. ‘Ik voel me nu veel zekerder in het geven van zorg, zelfs bij de meest intieme handelingen,’ zegt Roos. ‘Ik ben respectvoller geworden en heb veel geleerd van de mensen met wie ik werk. Reflectie is een belangrijk onderdeel van het werk,’ legt ze uit.

Meer dan billen wassen

Ze vindt het jammer dat vaak wordt gedacht dat je in de zorg alleen maar billen aan het wassen bent. ‘Dat is zo’n klein deel van het werk. Je bent er voor de mensen wanneer hun familie er niet is, en dat maakt het vak voor mij zo waardevol.’ Roos gelooft dat de zorg een beroep is dat voor veel meer mensen is weggelegd. Wel heeft ze de overtuiging dat het een vak is waarvoor je gemaakt bent of niet. 

De ervaringen van Roos laten zien hoe waardevol en uitdagend het werk in de ouderenzorg kan zijn. Haar verhaal illustreert niet alleen de groei die studenten doormaken, maar ook de cruciale rol die zij spelen in het leven van hun cliënten. Het onderstreept het belang van goede opleiding en ondersteuning voor toekomstige zorgprofessionals.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.