Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
Meer jongeren verlaten school zonder diploma
Het aantal jongeren dat zonder diploma de middelbare school of mbo verlaat, is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn in 2024 ongeveer 176.000 jongeren tussen 15 en 27 jaar zonder een startkwalificatie uit het onderwijs gestapt. Dat is een stijging van ruim veertig procent sinds 2021. Jongeren zonder diploma hebben vaker flexibele contracten en minder zekerheid op de arbeidsmarkt. De mentale impact van de coronapandemie heeft bijgedragen aan deze ontwikkeling, waarbij veel jongeren moeite hadden om hun studies te voltooien. Dit baart zowel de overheid als scholen zorgen. De toegang tot de arbeidsmarkt en verdere opleidingsmogelijkheden is voor deze jongeren immers beperkt.
Scholen stimuleren leren en bewegen tegelijk
Steeds meer scholen in Nederland proberen kinderen zowel fysiek als mentaal actief te houden door leren en bewegen te combineren. Op scholen in Groningen wordt een nieuw concept getest waarbij leerlingen tijdens lessen regelmatig bewegen. Denk aan wandelen of spelletjes spelen. Onderzoek suggereert dat dit niet alleen goed is voor de gezondheid, maar ook kan bijdragen aan betere concentratie en leerprestaties. Vooral voor leerlingen met aandachtsproblemen, zoals ADHD, lijkt deze aanpak voordelen te hebben. Scholen passen dit toe bij verschillende vakken zoals rekenen en taal, om te ontdekken of het de algehele schoolprestaties van leerlingen verbetert.
Online haat veroorzaakt sociale onveiligheid in scholen
De Utrechtse politiek maakt zich zorgen over de toenemende sociale onveiligheid op scholen door de invloed van online haat. Incidenten zoals bangalijsten en roddelaccounts op sociale media hebben een negatieve impact op zowel leerlingen als docenten. Middelbare scholen in Utrecht proberen grip te krijgen op deze online uitingen. Maar de snelheid waarmee roddels en haat worden verspreid, maakt het moeilijk om in te grijpen. Scholen en lokale beleidsmakers overwegen maatregelen om de sociale veiligheid te vergroten, zoals het beter voorlichten van leerlingen en ouders over de gevaren van sociale media.
Lancering van ‘Het LeesLokaal’ om leesplezier te bevorderen
Staatssecretaris Mariëlle Paul heeft tijdens de Kinderboekenweek de boekenclub ‘Het LeesLokaal’ gelanceerd. Deze nieuwe club richt zich op het stimuleren van leesplezier bij kinderen. Tijdens de eerste sessie, die plaatsvond op een basisschool in Rotterdam, bespraken leerlingen samen met de staatssecretaris het boek Borealis. Het initiatief is onderdeel van bredere maatregelen om de leesvaardigheid onder Nederlandse scholieren te verbeteren. Het kabinet investeert onder andere 75 miljoen euro in schoolbibliotheken en biedt extra ondersteuning aan 2.100 scholen.
Soevereine ouders ontwijken leerplicht via digitale scholen
Een groeiende groep “soevereine” ouders, die weinig vertrouwen heeft in de overheid, kiest ervoor hun kinderen naar niet-erkende digitale scholen te sturen. Deze ouders proberen de leerplicht te omzeilen door hun kinderen in te schrijven bij scholen zoals de Earth Experience School. Deze school heeft geen fysieke locatie en beroept zich op vrijstelling van officiële regelgeving. Dit heeft geleid tot spanningen met overheidsinstanties, die proberen in te grijpen zonder het vertrouwen van deze groep verder te schaden. Het ministerie van Onderwijs onderzoekt juridische stappen om de leerplicht af te dwingen, maar stuit op verzet.