Home » Van kleitabletten tot iPads: hoe technologie het leren verandert

Van kleitabletten tot iPads: hoe technologie het leren verandert

Een student zit virtueel in een Romeinse stad

Stel je voor dat je al je lesvoorbereidingen met een scherp stokje in een kleitablet moet kerven. Vijfduizend jaar geleden was dit voor zowel leerkrachten als scholieren de enige manier om kennis vast te leggen. Vandaag de dag kunnen studenten met een simpele tik op een tablet toegang krijgen tot video’s, interactieve quizzen en virtuele werelden. De reis van kleitabletten naar augmented reality in het klaslokaal is er een vol innovatie en vooruitgang. We zetten voor je op een rij hoe technologie het onderwijs fundamenteel veranderd heeft.

Een stille revolutie: van kleitablet naar drukpers

    De geschiedenis van onderwijstechnologie begon langzaam, met kleitabletten en het latere gebruik van papier. Maar in 1445 veranderde Johannes Gutenberg alles met zijn uitvinding van de drukpers. Wat betekende dat voor het onderwijs? Plotseling waren boeken niet langer zeldzame schatten die alleen beschikbaar waren voor de rijken. Dankzij goedkope massaproductie van boeken konden scholen voor het eerst lesmateriaal aanbieden aan gewone mensen. Kennis verspreidde zich razendsnel door Europa. Je kunt het vergelijken met de komst van het internet: een explosie van toegankelijkheid die het onderwijs voor iedereen opende.

    Elektronische hulpjes: van radio tot televisie

      De volgende grote sprong kwam in de jaren 20 van de vorige eeuw toen de radio in klaslokalen werd geïntroduceerd. In grote steden konden studenten lessen volgen op het gebied van geschiedenis, wiskunde en zelfs kalligrafie via de radio. Dit was het begin van ‘afstandsleren’. In de jaren 30 kwam daar de overheadprojector bij, en in 1939 maakte een klas in Los Angeles voor het eerst gebruik van televisie. Voor het eerst konden studenten beelden zien van dingen die ze normaal nooit zouden meemaken, zoals de natuur of verre landen. Televisie bracht het leren tot leven.

      De computer: de slimme assistent in de klas

        In de jaren 80 begon de computer zijn intrede te doen in het onderwijs. De verhouding van computers per leerling was één op 92. Destijds werd de computer vooral gebruikt voor tekstverwerking en eenvoudige berekeningen. Maar met de jaren nam de computer steeds meer taken over. 

        In 1999 verscheen het eerste smartboard, waardoor leraren digitale lessen konden geven en kinderen interactief konden leren. Hierdoor werd het klassikaal leren dynamischer: met interactieve opdrachten die leerlingen betrokken hielden.

        Mobiel leren: de wereld in je handen

          De komst van laptops in de jaren 2000 en vervolgens de opkomst van de smartphone en tablet betekende dat leren niet meer beperkt was tot het klaslokaal. Leerlingen konden nu hun huiswerk doen in een café, op de bus, of thuis op de bank. In 2012 werden scholen voorzien van 1,5 miljoen tablets.

          Mobiele technologie veranderde de manier waarop we leren. Met één apparaat konden leerlingen toegang krijgen tot hun lesboeken, video’s bekijken en zelfs overal ter wereld samenwerken. Dit heeft het onderwijs fundamenteel getransformeerd: leren kan nu op elk moment en overal plaatsvinden.

          De toekomst is hier: augmented reality en kunstmatige intelligentie

            Vandaag de dag staan we op de drempel van de volgende grote revolutie in het onderwijs. Augmented reality (AR) en kunstmatige intelligentie (AI) maken het mogelijk om op manieren te leren die we ons tien jaar geleden nog niet konden voorstellen. Studenten kunnen virtueel een Romeinse stad binnenstappen om geschiedenis te leren, of met behulp van AI hun eigen persoonlijke bijles krijgen, afgestemd op hun leerstijl en tempo. Dit soort technologie zorgt ervoor dat leren niet alleen interactiever, maar ook persoonlijker wordt.

            Transformerend of ondersteunend?

            De snelle ontwikkeling van technologie heeft het onderwijs op verschillende manieren beïnvloed. Sommige technologieën, zoals de introductie van computers en het internet, hebben geleid tot fundamentele transformaties in de manier waarop we lesgeven en leren. Leerlingen hebben nu toegang tot een ongekende hoeveelheid informatie en kunnen op nieuwe manieren samenwerken. Tegelijkertijd hebben andere technologieën, zoals de overheadprojector en het smartboard, bestaande onderwijsmethoden vooral ondersteund en verbeterd, zonder de kern ervan te veranderen.

            Uiteindelijk hebben we te maken met een combinatie van beide: sommige technologieën zijn revolutionair en leiden tot nieuwe leermodellen, terwijl andere technologieën vooral een ondersteunende rol spelen. De toekomst zal uitwijzen of we dankzij AI een compleet nieuw onderwijssysteem zullen zien, of dat de basis hetzelfde blijft maar met nieuwe technologische toepassingen.

            De reis van kleitabletten naar iPads laat zien hoe technologie het onderwijs steeds weer opnieuw vormgeeft. Waar het begon als een hulpmiddel om kennis vast te leggen, heeft technologie nu de kracht om leerervaringen volledig te transformeren. Wat de toekomst brengt? Eén ding is zeker: technologie blijft een essentiële rol spelen in de manier waarop we leren en ons onderwijs evolueert.

            Laatste onderwijsnieuws

            Tekenkaartjes

            ‘Niet denken, maar doen’ staat bij deze tekenkaartjes centraal.

            Bekijk

            Onbeperkt toegang
            met je OvM account

            Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.