Docent van de maand
Inge van Weert geeft les en is I-coach op de Emiliusschool in Son, een school voor leerlingen met een (ernstige) meervoudige beperking. ‘Ik was direct om. Zeven kinderen in een klas, zoveel vrijheid en ontzettend probleemoplossend denken!’
Wie of wat heeft jou geïnspireerd om in het speciaal onderwijs te werken?
Na het behalen van mijn PABO-diploma ben ik vertrokken naar Antwerpen, waar ik twee jaar lang heb gewerkt en gestudeerd als leerkracht op een cluster 4-school voor leerlingen met zware gedrags- en psychische problematiek. De uitdagingen en voldoening die deze bijzondere doelgroep mij gaf, hebben me gestimuleerd om me verder te specialiseren!
Wat trok je precies aan?
Het outside of the box denken. Binnen het speciaal onderwijs voor EMB-leerlingen heeft echt ieder kind een andere route met eigen doelen. Dat vraagt veel creativiteit en een sterk probleemoplossend vermogen. Plan a word plan b, c of zelfs d… Dat vind ik het allermooiste aan ons vak: dat je daarvoor ook de ruimte hebt.
Hoe bepaal je dan wat kinderen leren?
We bedenken al het curriculum zelf aan de hand van thematisch onderwijs. Met ieder kind maken we een ander plan en hebben we het zogenoemde ‘Goed leven gesprek’. We stellen doelen op medisch vlak, maar ook op welbevinden, sociale contacten, en kijken of het kind genoeg wordt uitgedaagd op educatief vlak en communicatie. Vervolgens hebben we een jaar de tijd om deze doelen te halen.
Ouders vinden steun bij ons, maar ook zeker bij elkaar.
Wissel je elk jaar van klas?
Nee, vaak zitten kinderen twee tot vier jaar bij mij in de klas zodat ik een beter beeld heb van het kind. Op hun vierde komen ze binnen op school en ze blijven hier tot ongeveer hun twintigste. Vaak hebben de kinderen veel meegemaakt voordat ze hier worden aangemeld. Ouders hebben vragen zoals: ‘hoe ziet de toekomst van mijn kind eruit?’ Ze vinden steun bij ons, maar ook zeker bij elkaar. Als kinderen bijvoorbeeld hetzelfde syndroom of beperkingen hebben, weten ouders elkaar vaak te vinden met erkenning en adviezen.
Hoe verloopt een doorsnee schooldag voor jouw klas?
In mijn klas zitten 7 leerlingen die met de taxi rond half 10 binnenkomen. Per klas is er drie man personeel: de leerkracht met een onderwijsassistent en zorgassistent. ‘s Ochtends beginnen we in de kring, we zingen en gebruiken veel muziek. Ik zet digitale middelen in zoals spraakcomputers, het digiboard en picto’s. Na de ochtendkring maken we gebruik van een van de vele faciliteiten, zo hebben we een gewone gymzaal en een soft play gymzaal waar alles lekker zacht is. Kinderen kunnen snoezelen of krijgen zwemles in ons eigen zwembad. Verder is er een computerlokaal en vergeet niet de vele therapeuten die de kinderen geregeld komen halen voor therapie. Logopedie, fysio, ergo; we hebben het allemaal in huis!
We zoeken altijd naar innovaties die onze leerlingen zo veel mogelijk zelfstandigheid kunnen geven.
Wat betekent ‘succes’ in jouw klas?
Een echt gelukkig kind dat vanuit zichzelf motivatie vindt om nieuwe dingen om hem heen te ontdekken en ervaren – in context met de leerlingen om hem heen. Als wij een kind zien dat in balans is met zichzelf, zijn eigen lijf en de thuissituatie, dan zijn we hartstikke gelukkig!
Wat zijn belangrijke vaardigheden die je je leerlingen wilt meegeven?
We doen veel rondom communicatie: zichzelf kunnen uitdrukken. ICT is hierbij een belangrijk hulpmiddel, denk bijvoorbeeld aan spraakcomputers. Verder zoeken we altijd naar innovaties die onze leerlingen zo veel mogelijk zelfstandigheid kunnen geven. Dit helpt hun bij het ontwikkelen van hun rol in de maatschappij en het gevoel hebben van eigen regie. Met als einddoel een mooie uitstroom naar dagbesteding.
Hoe zie je de toekomst van het speciaal onderwijs?
Wat echt hoop geeft zijn de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid en Kunstmatige Intelligentie (AI). Door AI kunnen we zoveel beter inspelen op de wereld van een kind. Denk aan dataverzameling van spraakcomputers, leerlingvolgsystemen en software, stel dat we daardoor kunnen zien waarom een leerlijn bijvoorbeeld niet werkt en kinderen nóg beter kunnen begrijpen en ondersteunen… dat zijn idealistische dromen.
Welke tips heb je voor leerkrachten die overwegen om in het speciaal onderwijs te gaan werken?
Doe het! Het speciaal onderwijs is zo geschikt voor mensen die van vrijheid, creativiteit en buiten de lijntjes mogen kleuren houden. Dat is het mooiste van ons vak. En dan heb je ook nog eens veel tijd per leerling!
Word ook docent van de maand
Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als docent van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.