Volgens een popjournalist van de Volkskrant keren muziekliefhebbers Spotify de rug toe en maken ouderwetse muziekdragers een comeback. Maar is dat ook zo? Radio 1 zocht het uit.
Vragen vooraf
- Luister jij veel naar muziek?
- Welke muziekdrager(s) gebruik jij voor het luisteren naar muziek?
Bekijk de video
Gaan we weer massaal muziek luisteren op de iPod? | Feit of Fictie | NPO Radio 1
Vragen bij de video
- De popjournalist van de Volkskrant geeft drie redenen voor de terugkeer naar ouderwetse muziekdragers, zoals de iPod. Welke?
- Waarom kan een jongere niet uit een gevoel van nostalgie een iPod aanschaffen?
- Herken jij de uitspraak van de popcultuurexpert dat jongeren minder connected willen zijn? Licht je antwoord toe.
- In de video worden meerdere verklaringen gegeven voor de comeback van retrotech. Wat vind jij de meest aannemelijke verklaring? Licht je antwoord toe.
- Neem onderstaande zin over. Streep door wat niet van toepassing is en maak de argumentatie af met een argument gebaseerd op de informatie uit de video.
- We gaan wel/niet weer massaal muziek luisteren op de iPod, want … .
Van de makers van Talent en Taalblokken Nederlands
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.
Aan de slag
Optie 1
Neem in tweetallen een eigen factcheckrubriek op zoals Feit of fictie uit de video.
Kies een uitspraak (uit de media) die jullie gaan onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan:
- kerstboom wordt steeds vroeger in het jaar opgezet;
- steeds meer jongeren gewond door vuurwerk.
Onderzoek met behulp van minstens twee betrouwbare bronnen of jullie uitspraak feit of fictie is.
Neem een filmpje of podcast op van 3 à 4 minuten waarin jullie het waarheidsgehalte van jullie uitspraak onderzoeken en onderbouwen met bronnen.
Optie 2
Hoe groot is de behoefte onder jongeren om vaker offline te zijn? Houd klassikaal een peiling. Hoeveel procent zou vaker offline willen zijn? En wat zijn daarvoor de redenen?
Schrijf nu een beschouwing van minimaal 600 woorden waarin je de behoefte van jongeren om offline te zijn onderzoekt. Zorg voor:
- een inleiding met een duidelijke hoofdvraag;
- een kern waarin de hoofdvraag vanuit verschillende invalshoeken wordt beantwoord;
- een samenvattende slotalinea;
- een genuanceerde schrijfstijl.