Home » Beleidsupdate: Een Stevige Stem 

Beleidsupdate: Een Stevige Stem 

Een lachende vrouw in een overleg

Vind jij dat je genoeg gehoord wordt als leerkracht? De Onderwijsraad vindt van niet en komt met een adviesrapport over de zeggenschap van leerkrachten over het beleid van de overheid én het beleid op hun school.

Leerkrachten hebben de meeste directe invloed op de leerlingen, volgens de Onderwijsraad. Toch worden leerkrachten bij het formuleren van onderwijsbeleid vooral gezien als een uitvoerder en niet als professional. Naar aanleiding van een verzoek van de Tweede Kamer komt de Onderwijsraad nu met een adviesrapport over het betrekken van leerkrachten bij beleid. Het advies? Er is ruimte én noodzaak om leerkrachten te betrekken bij beleid, zowel op het niveau van de school of het schoolbestuur als op het niveau van het ministerie.

Het advies gaat in op de rol van de overheid en van het schoolbestuur. Zo moet de overheid leerkrachten blijven betrekken bij het maken van beleid. Schoolbesturen krijgen het advies om capaciteit vrij te maken, zodat leerkrachten de tijd hebben zich over Haags beleid te laten horen. Verder benadrukt de Onderwijsraad het belang van blijven praten met en faciliteren van zeggenschap van leerkrachten op scholen.

Gebruik jij jouw stem?

De Onderwijsraad moedigt leerkrachten aan om vooral ook gebruik te maken van zeggenschapsmogelijkheden. De raad erkent de hoge werkdruk, maar benadrukt dat het belangrijk is dat leerkrachten hun stem laten horen bij landelijke bijeenkomsten van het ministerie. De raad ziet dat input van leerkrachten in deze gesprekken wel degelijk zichtbaar is in het beleid.

Verder moedigt de raad leerkrachten aan om op hun school zeggenschap op de agenda te zetten en noemt het noodzakelijk dat leerkrachten het collectieve belang hiervan zien. Wanneer individuele leerkrachten gaan samenwerken en een vorm van zeggenschap inrichten, wordt de onderwijskwaliteit namelijk beter. ‘Op scholen waar ruimte is om kennis te delen en uit te wisselen met collega’s, voelen leraren zich veiliger en is de relatie met leerlingen beter,’ aldus de raad. 

Een stevige aanbeveling aan het onderwijsveld, dus. Is er op jouw school al sprake van sterke zeggenschap? Of kan het nog beter? 

Meer lezen?

Een stevige stem | Advies | Onderwijsraad

Laatste onderwijsnieuws

Omslag De leraar: vakmanschap in onderwijs

De leraar: vakmanschap in onderwijs

In deze bundel vind je een rijke verzameling van belangrijke, wetenschappelijke inzichten voor de dagelijkse onderwijspraktijk.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.