Home » Dompel je groep onder in … een kunstfabriek (2)

Dompel je groep onder in … een kunstfabriek (2)

Een vrouw maakt een selfie met haar hoofd in een fotolijst

Kunst is meer dan kijken! Kunst is rekenen, taal, lezen, geschiedenis, aardrijkskunde én sociale vaardigheden. Met deze tips dompel je de groep onder in kunst en krijgt elk vak een beetje kleur. Tip! Kijk ook nog eens naar de tips van het vorige artikel om je groep in kunst onder te dompelen.

Historische portretten

Laat de kinderen een zelfportret maken in de stijl van een bepaalde historische periode, zoals de tijd van de jagers en boeren, de middeleeuwen of de Gouden Eeuw. Ze kunnen onderzoek doen naar kleding, kapsels en achtergrondkenmerken die typisch zijn voor die tijd. Zijn de portretten klaar? Leg ze dan samen op volgorde: van vroeger naar nu. 

Leeskunst

Natuurlijk dompel je ook de boekenhoek om in een kunsthoek. Kies boeken met kunstzinnige voorkanten én boeken over kunst: kinderboeken, maar ook kunstboeken met mooie afbeeldingen waar ze lekker in kunnen bladeren. 

Rijke teksten

De bordjes bij kunstwerken lenen zich uitstekend voor een les tekstbegrip. Ben je in een museum? Fotografeer dan niet alleen de kunst, maar ook de bordjes. Of kijk op sites van bekende musea, zoals vangoghmuseum.nl/nl/collectie of rijksmuseum.nl/rijksstudio: prachtige kunstwerken, rijke teksten en mooie woordenschatwoorden. 

Kunstwerk van de dag

Start de dag met ‘het kunstwerk van de dag’. Zet een kunstwerk op het digibord, zonder titel of toelichting. Als de kinderen de klas binnendruppelen, zullen ze vanzelf dingen opmerken of vragen gaan stellen. Vertel aan het begin van de dag hoe het kunstwerk heet en wie het heeft gemaakt. Je kunt er een korte uitleg bij geven of juist kort met de kinderen bespreken wat het kunstwerk bij hen oproept. 

Muziek

Maak een playlist van tien liedjes en geef de opdracht om bij elk liedje een kunstwerk te zoeken. Laat de kinderen hiervoor zoeken op de sites van musea of op de kunstmuur in de klas. Ze bedenken zelf hóe het lied en de muziek bij elkaar passen: ze kunnen op de inhoud letten, maar ook kunnen ze op gevoel of de schilderstijl afgaan. Als je de kinderen laat beargumenteren waarom dit kunstwerk het best bij het muziekstuk past, heb je meteen een taaldoel te pakken. 

Hoe voel jij je vandaag?

Blik aan het eind van de dag terug: hoe voelde jij je vandaag? Maak een mooie compilatie van schilderijen: zorg voor een grote variatie aan kleuren en vormen en wissel abstracte met realistische schilderijen af. Laat de compositie op het digibord zien en praat na over de dag en emoties. 

Tip: op veel museumsites zijn de beelden gratis te downloaden. 

Laatste onderwijsnieuws

Een kind en een volwassenen houden witte papieren longen vast

Onderwijsnieuws: Vapen en een extra debat

Het onderwijsnieuws van deze week: Tweede Kamer houdt extra debat over onderwijs en 14 kinderen en jongeren naar het ziekenhuis door vapen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.