Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.
Vragen vooraf
- Organiseert jouw school theatervoorstellingen of bezoeken jullie vanuit school theatervoorstellingen?
- Vind jij theaterbezoek belangrijk voor scholieren?
Bekijk de video
WNL – Scholieren gooien passers naar theatermakers: problemen rond gevoelige thema’s
Vragen bij de video
- Albert Verlinden komt eigenlijk praten over iets anders. Waarom snijden de presentatoren toch eerst dit onderwerp aan?
- ‘Theater is een wereld waarin je geconfronteerd wordt en leuke en bijzondere verhalen kunt zien en verhalen die je kunnen verrassen,’ zegt Albert Verlinden. Ben je het met hem eens? Geef bij je mening één argument met onderbouwing. Gebruik in je onderbouwing als bewijs een voorstelling die je ooit hebt gezien. Lukt dit niet, gebruik dan een film of serie in je onderbouwing.
- Verderop zegt Albert Verlinden: ‘Dat gaat zo in tegen alles wat theater is.’ Wat bedoelt hij met die zin?
- Albert Verlinden vertelt dat hij vroeger ook wel gummetjes heeft gegooid als hij naar een voorstelling van Shakespeare moest. Wat is het effect van deze uitspraak?
- Richting het einde van het verhaal zegt Albert Verlinden dat het misschien ook wat veel is. Wat is veel?
- Het wordt moeilijker voor theatermakers om schoolvoorstellingen te maken over maatschappelijke thema’s.
- Waar komt dat door, denk je?
- Wat zou een oplossing kunnen zijn voor theatermakers?
Aan de slag
Optie 1
Voor deze opdracht werk je in drietallen.
Stel, jullie mogen een theatervoorstelling maken voor leerlingen van jullie jaarlaag op jullie school. Jullie hebben daarbij twee doelen: jongeren laten kennismaken met theater en jongeren laten nadenken over een maatschappelijk vraagstuk.
- Bedenk samen over welk maatschappelijk vraagstuk jullie voorstelling moet gaan en waarom.
- Schrijf een synopsis van jullie plannen. Wat een synopsis is en hoe je die schrijft, lees je hier.
- Presenteer de verschillende plannen in de klas. Welke past het beste bij jullie klas en school? Waarom?
Optie 2
Ga naar https://www.kunsteducatie.nl/voorstellingen/leeftijd-12-tot-18/ en kies drie voorstellingen uit die je zou willen zien. Bedenk ook waarom je ze zou willen zien.
Schrijf een e-mail (150 – 300 woorden) aan de kunstdocent van jouw school. Leg daarin uit wat volgens jou het belang is van theater op school en vertel vervolgens welke voorstellingen jij zou willen zien en waarom. Sluit de e-mail op passende wijze af.
Van de makers van Talent en Taalblokken Nederlands
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.