Home » Joost Roest is docent levensbeschouwing én rockgitarist

Joost Roest is docent levensbeschouwing én rockgitarist

Docent van de maand

Portret van docent van de maand: Joost Roest

Naam: Joost Roest
Leeftijd: 33
Vak: Levensbechouwing
Op: Het Mgr. Frencken College in Oosterhout
Geeft les aan: havo/vwo, klas 1 t/m 4
Speelt in: The Explosion Rockets
Als: Sologitarist

Overdag is hij docent levensbeschouwing, ’s avonds – of nou ja, in het weekend – is hij gitarist in een rock ’n roll band. Een groter contrast lijkt er niet te bestaan. Of valt dat wel mee? ‘In beide gevallen sta je in zekere zin op een podium.’

Zat docent-zijn er al van jongs af aan in bij jou? 

Ik ben docent levensbeschouwing geworden omdat ik in de eerste plaats een passie heb voor mijn vak. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in religie, filosofie, ethiek en zingeving en ik vind het ook leuk om met jongeren in gesprek te gaan over deze thema’s. Het vak gaat over iedereen. Over jong of oud, gelovig en niet-gelovig. Kortom: de mens en wat hem of haar beweegt. Iedereen is op een zoektocht naar zingeving, betekenis en geluk. Ik vind het mooi om vanuit mijn vak daar een bijdrage aan te kunnen leveren en om de levensbeschouwing van jongeren te verrijken. Dat is een roeping voor mij. 

Wat vind je het mooiste aan je werk? 

Als ik zie in de antwoorden op een toets dat mijn leerlingen echt iets hebben geleerd. Dan bedoel ik niet alleen ‘leren over’, maar ook ‘leren van’. Bijvoorbeeld dat ze iets hebben opgedaan uit de Bijbel of uit het leven van Boeddha waar ze wat mee kunnen. Ik vind het ook mooi als ik zie dat ze begrip en respect ontwikkelen voor mensen met een andere kijk op het leven. Over de Islam zijn bijvoorbeeld veel meningen. Als ze dan leren over deze godsdienst, krijgen ze vaak wat meer begrip. 

Wat zijn de grootste uitdagingen tijdens jouw lessen?

Bij sommige leerlingen is de eerste gedachte: ja maar, ik ben niet gelovig. Dus waarom moet ik deze les volgen? Maar al snel komen ze erachter dat het gaat over het stellen en beantwoorden van levensvragen om een kijk op je leven te vormen. En dat het dus ook betrekking heeft op hen. Als je dat kunt laten inzien, willen ze er vaak wel voor openstaan. Over het algemeen zijn mijn leerlingen welwillend. Een heel groot deel heeft ook helemaal geen kennis van geloof. Religie is een soort exotisch onderwerp voor ze. Dat maakt het moeilijk voor hen om de taal van de godsdienst goed te verstaan. Als je dan een verhaal leest uit een religieus boek, begrijpen ze die symbolische taal niet. Religieus analfabetisme noem ik dat ook wel. Het is dan lastig om je te verplaatsen in een religieus persoon of verhaal. 

We hebben regelmatig optredens in het buitenland: België, Duitsland, Luxemburg, Wales en Spanje bijvoorbeeld.

Ik zie overigens wel meer interesse voor het geloof de laatste tijd. Er zijn meer leerlingen die buiten de lessen om naar me toekomen om het te hebben over hun zoektocht in het geloof. Bij bisdommen merken ze de toegenomen interesse onder jongeren ook. Jongeren leven in een samenleving van oppervlakkig materialisme en consumentisme en denken: er moet toch meer zijn? 

In het weekend speel je in de rock ’n roll band The Explosion Rockets. Is dat een beetje te combineren met het docentschap?

Het is een coverband waarmee we nummers uit de jaren 50 en begin 60 spelen. Denk aan Elvis, Chuck Berry, Buddy Holly en andere rock and roll grootheden. Het is te doen. Ik werk fulltime en geef les aan maar liefst 383 leerlingen. Vorig jaar had ik daarnaast 36 optredens in binnen- en buitenland. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik drie kleine kinderen van 0, 2 en 4 jaar oud. Het is dat zij achter me staat en me steunt, dat ik dit kan doen. 

Zorgt de combi docent en gitarist weleens voor gekke situaties? Kom je bijvoorbeeld weleens verraste leerlingen of ouders in het publiek tegen?

Ja, ik kom weleens leerlingen of collega’s tegen. Dat is meestal bij toeval. Leerlingen reageren erg verbaasd als ze erachter komen dat ik een rock ’n roll gitarist ben. Ik ben best formeel in mijn kleding op school en in mijn manier van lesgeven, dus dit verwachten ze niet snel bij me. Als leerlingen het weten gaan ze me soms opzoeken op Spotify of YouTube en vervolgens krijg je een les die volledig gewijd wordt aan mijn band door alle vragen die ik op me afgevuurd krijg.

Ik ben best formeel in mijn kleding op school en in mijn manier van lesgeven, dus dit verwachten ze niet snel bij me.

Heb je nog iets aan je ervaring als gitarist in een band voor je lessen? 

We hebben regelmatig optredens in het buitenland: België, Duitsland, Luxemburg, Wales en Spanje bijvoorbeeld. Ik zie daardoor veel verschillende landen en culturen. Ik vind het dan leuk om een kerk of ander gebedshuis binnen te lopen. Ik zie daar vaak mooie dingen die ik kan meenemen om mijn lessen in te leiden. 

Zijn er eigenlijk overeenkomsten tussen rock ’n roll gitarist en docent-zijn?

In beide gevallen sta je in zekere zin op een podium en streef je ernaar iets moois en goeds neer te zetten. Met verhalen en uitleg probeer ik leerlingen te inspireren; ik beschouw het als een soort verbale kunst. Muziek maken is voor mij een kunstvorm waarbij ik vooral mijn gitaar laat spreken.

Hoe zie jij jouw toekomst?

Ik verwacht geen doorbraak met de band, haha! Ook omdat we voornamelijk een coverband zijn. Dat is ook niet mijn ambitie; het zal altijd een hobby voor erbij zijn. Eigenlijk vind ik het fijn zoals ik het nu heb. Fulltime voor de klas, gecombineerd met mijn hobby. Ik ben hartstikke blij als ik dat kan voortzetten. 

Word ook docent van de maand

Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als docent van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.

Laatste onderwijsnieuws

Portret van scheikundedocent Miranda Onstenk

‘Het vmbo is echt oké!’ 

Dit jaar viert het vmbo zijn 25-jarig jubileum, en scheikundedocent Miranda Onstenk deelt haar ervaringen, uitdagingen en trots.

Bekijk
Boeken die getipt worden in het artikel Weg met de denkdip

Weg met de denkdip

Wist je dat de lessen in tekstbegrip bij de kleuters vaak op een hoger niveau liggen dan in groep 3 en 4? Dat kan anders!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.