Als leerkracht kom je handen en oren tekort. Een week is zo voorbij. Een les handvaardigheid of tekenen schiet er dan gemakkelijk bij in. Want dat vraagt veel voorbereiding, toch? Dat hoeft niet. Met deze tips van de creatieve juf Chanine Hameetman, heb je altijd een les achter de hand.
Voor meer tips, lees haar blog chaninehameetman.com
1 Denk in cirkels
Dit is een simpele opdracht waarmee je de creativiteit van kinderen stimuleert. Geef elk kind een blad met meerdere cirkels, met daarbij de opdracht om iedere cirkel op een andere manier in te vullen of te gebruiken. Iedere cirkel moet er dus anders uitzien. Vergelijk aan het eind van de les de cirkels met elkaar en bespreek wat er allemaal bedacht is.
2 Verzamel knopen
Verzamel in de loop van het jaar zo veel mogelijk knopen, kralen, stofjes, enzovoort. Hiermee maak je van een simpele opdracht een bijzondere. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld een portret maken met de verschillende materialen. Of ze kunnen een papieren kerstboom versieren. Je hoeft echt niet van alles heel veel te hebben, juist de diversiteit in materialen vraagt om creativiteit van de kinderen!
3 Wasco en waterverf zijn een supercombinatie
Laat de kinderen een deel van een tekening met wasco maken en de rest afmaken met waterverf. Laat ze zeker ook de witte wasco gebruiken. Het is voor de kinderen bijna magisch dat de witte wasco na het waterverven weer tevoorschijn komt! Je kunt dit bij ieder thema toepassen. Het is bijvoorbeeld leuk bij een onderwatertekening.
4 Patronen combineren kun je leren
Gebruik verschillende patronen en materialen in één tekening. Zo kunnen de kinderen vlakken invullen met strepen, stippen, waterverf, stift, potlood, enzovoort. Dit is een opdracht die je over meerdere lessen kunt verdelen. Een tekening van een landschap is bijvoorbeeld heel geschikt: waterverf voor het water, stof voor het zeil, stipjes het strandvlak… Belangrijk is dat je laat zien hoe je een tekening opbouwt en bespreekt hoe de kinderen kunnen kiezen uit de mogelijkheden.
5 Leespromotie
Sluit aan bij het boek dat je leest met je groep. Laat de kinderen een nieuwe kaft ontwerpen, een reclameposter maken of de hoofdpersoon schilderen.
6 Houd altijd een bak tijdschriften achter de hand
Met een bak tijdschriften in de klas, heb je al snel een simpele maar leuke beeldende opdracht. Laat de kinderen bijvoorbeeld plaatjes uit het tijdschrift knippen en vervolgens met fineliner een tekening bij de plaatjes maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een interieur tekenen, waarbij ze een aantal meubels al uit tijdschriften hebben geknipt. Of ze maken een groep mensen of dieren met spreek- en denkwolkjes. Ook leuk als klaar-opdracht.
7 Groepswerk doet het goed
Teken een basisvorm, bijvoorbeeld een kerstboom, op een heel groot vel. Verdeel vervolgens de taken. Een deel van de groep verft. Andere kinderen knippen en plakken de versiering. Kinderen hebben zelf vaak heel creatieve ideeën wanneer ze wat meer vrijheid krijgen. Laat ze ook vooral zelf bedenken wat er allemaal nog in de kerstboom moet.