Home » Meester van de maand maart 2018: Guy Midavaine

Meester van de maand maart 2018: Guy Midavaine

School: Christelijke basisschool De Burcht-Rietheim in Oost-Souburg
Geeft les aan: groep 4 en is het baasje van Tibbe
Aantal jaar voor de klas: 8 jaar


Guy neemt elke dag schoolhond Tibbe mee de klas in.

Vertel eens… een schoolhond?

Ik heb Tibbe nu zo’n 2,5 jaar. Hij gaat drie dagen per week mee naar school en hij hoort er echt bij. Tibbe woont bij mij en ik ben zijn baasje. Een schoolhond is nog niet heel gebruikelijk, maar soms zie je het in het speciaal onderwijs of bij zorgleerlingen.

Hoe is het idee voor een schoolhond ontstaan?

Ik was vrijwilliger bij een dierenasiel en zag hoe mooi de interactie tussen dieren en kinderen kan zijn. En op school zag ik de verbondenheid van kinderen met de natuur. Daar wilde ik iets mee. Ik maakte een keer een grapje over hoe leuk het zou zijn… een hond in de klas… Mijn directeur zei: ‘Misschien kan het wel. Zoek het maar uit.’ Toen ben ik me erin gaan verdiepen. Een schoolhond bleek veel voordelen te hebben. Daarnaast heb ik gekeken of er een breed draagvlak voor was op onze school door het idee te delen met collega’s en ouders. Toen is het gaan rollen…

Waarom is Tibbe een geschikte hond?

Het is een labradoodle, een kruising tussen een poedel en een labrador. Deze honden zijn hypo-allergeen, sociaal, zachtaardig en goed leerbaar. Ze zijn heel goed met kinderen. Hun zachte vacht nodigt heel erg uit om te aaien.
Niet elke hond in een nest is geschikt. Ik ben naar een fokker gegaan die meerdere hulphonden levert. Een gedragsspecialist bekijkt welke puppy’s geschikt zijn. Tibbe viel op als een rustige hond die niet snel van slag is door prikkels. Heel evenwichtig. Hij heeft een groot aanpassingsvermogen. Tibbe is een soort boeddha.

Wat voor effecten heeft een schoolhond?

Zijn aanwezigheid werkt enorm goed. Kinderen gaan met meer plezier naar school. Het zorgt voor ontspanning. Sinds Tibbe er is, beginnen sommige kinderen ineens thuis weer te vertellen over school. Wetenschappelijk is aangetoond dat je ontspannende stofjes in je hersenen aanmaakt als je een hond aait. Dat voel ik zelf ook echt.
Ik zet hem ook specifiek in, bijvoorbeeld voor kinderen die ondersteuning nodig hebben bij lezen. Zij hebben soms veel weerstand tegen het oefenen met lezen. ‘Ga maar bij Tibbe zitten en lees hem voor,’ zeg ik dan. Bij Tibbe ontspannen ze en zijn ze niet bang om fouten te maken. Ook is het verzorgen van een hond goed voor de sociale ontwikkeling en sfeer. We kunnen bijvoorbeeld empathie en eigenwaarde vergroten of pestproblematiek ermee aanpakken. We brengen het probleem dan eerst in beeld en bekijken wat dit kind nodig heeft. Bijvoorbeeld: het tonen van geduld en begrip. Dan geven we het kind een opdracht om Tibbe iets nieuws te leren. Zo oefent hij of zij om geduldig te zijn.
Eens in de twee weken werk ik samen met Tibbe met kinderen uit andere klassen. Leerkrachten vragen dan of ik met een bepaalde leerling aan het werk wil. Een kind mag hem dan bijvoorbeeld borstelen en verzorgen. Vanuit een ontspannen sfeer ontstaat dan een gesprek waarin we een probleem kunnen aanpakken.

Wat vinden de ouders ervan?

Het contact met ouders is sterk verbeterd sinds Tibbe op school is. Ze komen makkelijker de school in, om hem even te aaien… Ze worden enthousiast door de verhalen van de kinderen.
Soms komen ouders naar me toe met een vraag. Zo was er laatst een meisje dat last had van de scheiding van haar ouders, maar ze wilde er niet over praten. ‘Zou Tibbe daarin iets kunnen betekenen?’ vroegen haar ouders. En inderdaad, tijdens het verzorgen van Tibbe ontstond een gesprek met haar.
Dat school deze mogelijkheid faciliteert, wordt door de ouders enorm gewaardeerd.

Had je zoveel positieve effecten verwacht?

Nee eigenlijk niet. Het enthousiasme van kinderen overtreft mijn verwachtingen. Een schoolhond was nieuw voor ons, maar je ziet dat het werkt. Tibbe is een spiegel van wat speelt in de klas of bij een kind. Het doorbreekt bestaande aanpakken. Je kunt zoveel met hem. We ontdekken elke dag nog nieuwe dingen. Wat ik bijzonder vind, is dat Tibbe helemaal opgaat in het schoolsysteem. Hij is het beeldmerk van de school.

Een hond is ook veel werk. Wie laat hem bijvoorbeeld uit?

We hebben daar van tevoren goed over nagedacht. Het is een dier, zijn welzijn en veiligheid zijn belangrijk. Daarom heeft hij eigen plekje in de klas. De kinderen weten dat ze hem daar met rust moeten laten. Soms gaat hij even naar een andere klas, maar hij is voornamelijk bij mij, dat is beter voor zijn veiligheid. Er staat een etensbak op school. Hij beweegt lekker mee bij het buitenspelen. En stagiaires of ouders laten hem tussen de middag uit. Hij krijgt dus voldoende aandacht, rust en beweging.

Je bent zo enthousiast. Zou je andere scholen aanbevelen om een schoolhond te nemen?

Ja, dat zou mooi zijn! Het levert ontzettend veel ontspanning en plezier op. Niet alleen voor mij en de kinderen, maar ook voor andere collega’s. Hij loopt bijvoorbeeld ook tijdens vergaderingen rond. Maar je hebt er ook werk aan. Je moet ermee trainen en er veel tijd in investeren. En je moet hem mee naar huis nemen. Dat moet je willen.
Wat ik jammer vind, is dat veel besturen er niet voor openstaan. Ik krijg regelmatig mails van leerkrachten die graag een schoolhond willen, maar bij het management op weerstand stuiten.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Denk out of the box. Dat zie je met Tibbe. Het is niet gebruikelijk, maar het werkt wel! Er is zoveel mogelijk. En durf… dat levert verrassende dingen op.

Wil je Tibbe in actie zien?

Bekijk dan zijn facebookpagina: Schoolhond Tibbe. Hier worden regelmatig praktijkvoorbeelden gedeeld.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.