Home » Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak

Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak


Om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen bij het behalen van een bepaald minimumniveau, is differentiatie essentieel. Leerlingen indelen in homogene groepen – bijvoorbeeld op basis van niveau – is daarbij meestal de basis. Maar alleen groeperen heeft weinig zin, blijkt uit een literatuurstudie van onderzoeksinstituut GION van de Rijksuniversiteit Groningen.


Volgens een artikel op de website van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) is groeperen een goed begin, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het heeft namelijk pas écht zin als het is ingebed in een bredere aanpak, waarbij ook aandacht is voor aangepaste instructie, voortgangscontrole en opbrengstgericht werken.

‘”Differentiatie is geen trucje dat je op zichzelf kunt gebruiken om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen”, zegt hoogleraar onderwijskunde Roel Bosker. Pas als de manier van groeperen, het onderwijsaanbod, de instructie, het toetsgebruik en de feedback op elkaar zijn afgestemd in een bredere onderwijsaanpak komt differentiatie leerlingen ten goede’, zo staat in het artikel. Lees verder op de website van het NRO of download hier het onderzoeksrapport.

Hoe differentieert u in de klas? Welke elementen zijn daarbij voor u van belang? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Bronvermelding
: M.I. Deunk, S. Doolaard, A.E. Smale-Jacobse, R.J. Bosker, Differentiation within and across classrooms: A systematic review of studies into the cognitive effects of differentiation practices. GION onderwijs/onderzoek – Rijksuniversiteit Groningen, 2015.

Laatste onderwijsnieuws

Een jongen krijgt de ketting van de burgemeester om, zijn vader maakt een foto

Jeugddocumentaires in de klas

Aan de hand van jeugddocumentaires kun je lastige onderwerpen op een toegankelijke manier bespreekbaar maken.

Bekijk
Portret Pieter Koolwijk

Pieter Koolwijk: zelf ook lekker eigenwijs

Het thema van de Kinderboeken 2024 is ‘Lekker eigenwijs’. Pieter Koolwijk schreef het Kinderboekenweekgeschenk Schatpakkers. Wij vroegen wat hem inspireert.

Bekijk
moslim leerling in de klas

Herken jij moslimdiscriminatie op school?

Herken moslimdiscriminatie op school. Lees over de soorten discriminatie en krijg praktische tips voor een inclusieve onderwijsomgeving.

Bekijk
Omslagen van de drie Engelse boeken die besproken worden

Boekentips Engels september

In deze boekentips delen Lot en Merel enkele genomineerden en prijswinnaars van boekenprijzen voor jongeren.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.