Home » NRO: Hoe buitenschools leren het leren binnen de school kan helpen

NRO: Hoe buitenschools leren het leren binnen de school kan helpen


Leerlingen leren niet alleen binnen de muren van de school. Ook daarbuiten zijn ze dagelijks, zowel bewust als onbewust, bezig met het opdoen van kennis en vaardigheden. Sporten, muziekles, verdieping in eigen interesses, lessen in de prille liefde en andere levenslessen. In het leven van een puber is het nooit saai. Maar wat kan dit buitenschoolse leren betekenen voor het leren binnen de school?


Dat zochten wetenschappers, verbonden aan Universiteit Utrecht, uit met een reviewstudie. Daaruit blijkt dat, om buitenschools leren van betekenis te laten zijn binnen de muren van de school, er sprake moet zijn van continuïteit. Dat wil zeggen: dat er continu enige vorm van verbinding is tussen de verschillende binnen- en buitenschoolse leeromgevingen van een leerling. Die continuïteit heeft namelijk een positief effect op schoolbetrokkenheid, interesseontwikkeling én de motivatie om verder te leren in de toekomst. Als dat niet het geval is – dus wanneer er sprake is van discontinuïteit – dan ervaren leerlingen vaak negatieve gevoelens, een verminderde betrokkenheid bij school en een grote kans op uitval.

Referentie: L.H. Bronkhorst, S.F. Akkerman, Continuities and discontinuities in learning across school and out-of-school contexts. Universiteit Utrecht, 2014

Lees verder:
Deze reviewstudie werd gefinancierd vanuit het fundamentele onderwijsonderzoek (PROO) van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het onderzoeksrapport is nog niet beschikbaar. Wel kunt u vast verder lezen over de bevindingen uit de reviewstudie op de website van het NRO.

Laatste onderwijsnieuws

Een jongen krijgt de ketting van de burgemeester om, zijn vader maakt een foto

Jeugddocumentaires in de klas

Aan de hand van jeugddocumentaires kun je lastige onderwerpen op een toegankelijke manier bespreekbaar maken.

Bekijk
Portret Pieter Koolwijk

Pieter Koolwijk: zelf ook lekker eigenwijs

Het thema van de Kinderboeken 2024 is ‘Lekker eigenwijs’. Pieter Koolwijk schreef het Kinderboekenweekgeschenk Schatpakkers. Wij vroegen wat hem inspireert.

Bekijk
moslim leerling in de klas

Herken jij moslimdiscriminatie op school?

Herken moslimdiscriminatie op school. Lees over de soorten discriminatie en krijg praktische tips voor een inclusieve onderwijsomgeving.

Bekijk
Omslagen van de drie Engelse boeken die besproken worden

Boekentips Engels september

In deze boekentips delen Lot en Merel enkele genomineerden en prijswinnaars van boekenprijzen voor jongeren.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.