Eind 2007 verscheen een rapport van de Vo-raad over de havoleerling: ‘Beter inspelen op havoleerlingen’. Op basis van dit onderzoek concludeerde de onderzoekers onder andere het volgende: “Om de problemen in de havo op te lossen, is het volgens de teamleiders cruciaal om de didactiek beter op de havoleerlingen te laten aansluiten. Dit betekent dat in de lesstof en in de organisatie van het onderwijs meer rekening moet worden gehouden met leerstijlen van leerlingen.”
Bijna vijf jaar, later geldt veel van wat in het rapport staat volgens mij nog steeds: motivatieproblemen bij leerling én docent, het niveau te laag, vakgericht boven leerlinggericht, speciaal in de bovenbouw.
Aandacht voor havisten
Scholen profileren zich regelmatig op de niveaus beneden en boven de havo. Speciale begeleiding voor de lagere vmbo-niveaus, mavo-plus klassen, aparte lesprogramma’s voor de superslimme vwo-leerling. Maar waar blijft die extra aandacht voor de circa 50.000 havotalenten die elk jaar rond deze tijd hun best doen om de eindexamens goed door te komen en met een havodiploma het voortgezet onderwijs af te sluiten?
Verplicht programma
Mijn oudste zoon zit in havo 3 en gelukkig is er op zijn school wel degelijk de gedachte aanwezig dat havoleerlingen recht hebben op hun eigen, speciale begeleiding. Dit vindt plaats via een verplicht te volgen tweejarig programma in havo 3 en 4, dat de leerlingen voorbereidt op een toekomst in het hbo. Ik ben daar blij mee, maar op hoeveel scholen bestaat een visie op de havist en is die ook nog concreet uitgewerkt? En wat hebben scholen nodig aan ondersteuning om hun havo-aanbod goed af te stemmen op hoe ‘de havist’ denkt, werkt en leert?
Facta studiedag
Komend najaar organiseert Facta een studiedag voor teamleiders en coördinatoren die op hun school dagelijks met de havist werken. Op die dag wordt met elkaar nagedacht en worden ideeën uitgewisseld over leerlinggerichte benadering, organisatie, didactiek en leermiddelen. Een prima initiatief dat kan helpen om de aandacht voor de havist goed op de agenda te krijgen.
Graag nodig ik u uit om te reageren op dit artikel. Als u zich hierin herkent, maar ook als u het helemaal niet met mij eens bent. En heeft u inzichten, aanpakken, obstakels of wat dan ook met betrekking tot dit onderwerp? Laten we ze met elkaar delen.