Van 1 tot 12 november vindt de 26ste klimaattop plaats in Glasgow. Tijdens deze klimaattop proberen deelnemende landen afspraken te maken om klimaatverandering tegen te gaan. Ook in Nederland is er werk aan de winkel. We zouden bijvoorbeeld heel wat duurzamer kunnen consumeren.
Vragen vooraf
- Welke verwachtingen heb jij van de klimaattop in Glasgow?
- Doe jij zelf iets om duurzamer te leven? Zo ja, wat?
Bekijk de video
Vragen bij de video
- Waarom koopt styliste Tineke van Ravenswaaij tweedehands spullen?
- Beschrijf het verschil tussen de kringloopwinkel uit de jaren tachtig en de huidige kringloopwinkel.
- Klimaatverandering gaat gepaard met gedragsverandering. Maar mensen hebben moeite met het gegeven ‘minder’? Leidt uit het verhaal van lector Reint Jan Renes af hoe dat komt.
- Welke aanpak moet de overheid volgens Reint Jan Renen hanteren om de burger duurzamer te laten consumeren?
- Ook in de meubelindustrie valt winst te behalen. Wat zou er moeten veranderen volgens Machteld Rijnten?
- Waarom vinden we het zo moeilijk om ons gedrag aan te passen voor een beter klimaat? Noem op basis van het filmpje drie redenen.
Aan de slag
Optie 1
Werk in een groep van drie of vier. Bedenk samen een challenge om ‘fast food’, ‘fast fashion’ of ‘fast furniture’ tegen te gaan. Zet het volgende over jullie challenge op papier: de naam, het doel, de uitvoering (wat moeten mensen precies doen?), de doelgroep en de duur.
Presenteer jullie uitgewerkte challenge aan de klas en kies als klas aan welke challenge jullie je verbinden.
Optie 2
Greta Thunberg is een bekende activist die vaak heeft gesproken op klimaatbijeenkomsten. Stel dat jij komende week als vertegenwoordiger van de jongeren mag spreken op de klimaattop in Glasgow, welke speech zou jij dan geven?
Schrijf deze speech uit en gebruik daarvoor ongeveer 500 woorden. Bekijk ter inspiratie eventueel een filmpje van een speech van Greta Thunberg (bijvoorbeeld: Greta Thunberg’s Full Keynote Speech at Youth4Climate Pre-COP26 | Doha Debates – Bing video).
Optie 3
Werk in tweetallen. Als voorstander van de circulaire economie willen jullie de voordelen van de kringloopwinkel breder onder de aandacht brengen. Maak op een pakkende, aantrekkelijke wijze reclame voor een kringloopwinkel bij jullie in de buurt en benoem daarbij zowel de voordelen voor de consument als voor het milieu. Jullie zijn vrij om zelf de vorm te kiezen; jullie kunnen bijvoorbeeld een video opnemen, maar jullie mogen ook een poster voor een abri ontwerpen.
Antwoorden
WK45_Gedragsverandering voor een beter klimaat_antwoorden