Altijd leuk: de les starten met een passend krantenknipsel van de dag ervoor. Een nieuwe diersoort ontdekt, een milieuramp of een aangespoelde potvis; de actualiteit biedt vaak aansprekende aanknopingspunten voor in de les. Tegenwoordig hoef je als docent niet eens meer krant en vakblad door te spitten maar kun je snel zoeken op relevante websites en je abonneren op nieuwsbrieven.
Waar heeft u behoefte aan?
Niet alle docenten zijn hier echter even bedreven in. De laatste jaren krijg ik dan ook steeds vaker de vraag van docenten of we in de methode kunnen inspelen op actuele gebeurtenissen. Lesboeken zijn hier niet zo geschikt voor omdat die jaren meegaan. Maar digitaal lesmateriaal kan vaker ververst worden en biedt dus wel een goede mogelijkheid. De vraag is natuurlijk wel waar precies behoefte aan is. Zijn dit lesbrieven waarmee een les gevuld kan worden? Of is het voldoende om een paar kleine opdrachten aan te bieden?
Actuele lesideeën
Het ontwikkelen van een lesbrief kost tijd, en die tijd heb je niet als je direct wilt aansluiten op de actualiteit. Wij zijn daarom een experiment begonnen met ‘actuele lesideeën’: actualiteiten aangevuld door een paar opdrachten, aansluitend op Biologie voor jou. Op de gloednieuwe blog kunt u de eerste lesideeën bekijken. Elke twee weken zal er een nieuw lesidee worden toegevoegd, dus het archief zal zich de komende maanden gaan vullen.
Vindt u deze opzet prettig en kunt u deze lesideeën gebruiken? Of zou u het graag anders zien? We zijn benieuwd naar uw mening!
Yvonne Morsink – Uitgever Biologie Malmberg