Esther en Lou van Pantarijn in Wageningen (6 vwo, 17 jaar oud) waren het er snel over eens: deze lesstof is te vaag en te beknopt. Eerlijk gezegd leek het bijna alsof de teksten in hun biologieboek over iets heel anders gingen dan hetgeen zij elke maand ervaren: de menstruatie.
Grafiekjes, vage illustraties en veel ingewikkelde termen: dat kregen ze mee van de lessen over menstruatie in de derde klas. Niet geheel oninteressant, maar zo afstandelijk! En vooral toch echt iets anders dan wat zij zelf ervaren tijdens de menstruatiecyclus. Daarom kwamen ze samen met een idee: wat als wij die ontbrekende stof ontwikkelen? Een nieuwe lesmethode, in de vorm van een profielwerkstuk.
Onze docent doorbrak de taboe-sfeer met een luchtig grapje
Met dit idee gingen ze naar de biologiedocent die hen in de 3e klas Seksuele Voorlichting had gegeven. Een heel fijne docent, die deze lessen – toch al niet de makkelijkste voor een docent – bijzonder goed had overgedragen. Esther: ‘Echt een geweldige docent. Ze gaf de klas het gevoel dat overal over gepraat kon worden. Dat kwam ook omdat ze zelf heel open was. Zo begon ze een vragenronde eerst met iets persoonlijks over zichzelf, of een luchtig grapje, waardoor de sfeer meteen ontspannen was. Ook sprak ze heel ‘gewoon’ over de onderwerpen, waardoor ze de taboe-sfeer doorbrak.’
Esther en Lou voelden zich comfortabel genoeg om dit nieuwe, maar ook best kritische idee aan de docent voor te leggen. Zij reageerde enthousiast en gaf de leerlingen meteen een boek, wat de meiden nog meer energie gaf om het plan door te zetten.
“We verdienen het om meer over onze lichamen te leren”
Op bezoek bij Malmberg
Na het gesprek met de biologiedocent besloten Esther en Lou om uitgeverij Malmberg te mailen. ‘Een grote uitgever van schoolboeken, dat moet wel een goed startpunt zijn’, zegt Esther.
Lou: ‘We mochten al snel langskomen bij Malmberg in Den Bosch en een dagje meelopen. Heel interessant en ook best overweldigend: we hadden niet gedacht dat er zoveel komt kijken bij het ontwikkelen van lesmateriaal. Wat ons ook verbaast is dat er best veel pedagogiek bij komt kijken. We spraken laatst een onderwijswetenschapper en die gaf heel duidelijke voorbeelden van wat wel werkt en wat niet.’
Tips voor de docent
Esther: ‘Wij willen eigenlijk twee dingen. Ten eerste willen we de lesstof echt meer van deze tijd maken. Misschien werd er vroeger weinig onderwezen over het vrouwenlichaam; die tijd is nu aan het veranderen. Het is een superrelevant onderwerp dat voor minimaal de helft van de leerlingen heel aanwezig is. We verdienen het om meer over onze lichamen te leren. Daarnaast willen we de lesstof vormgeven zoals we dat zelf graag hadden gezien: interactiever, praktischer, met meer ruimte voor de leerlingen om hun eigen idee en verhaal kwijt te kunnen.’
‘Maak het interactief en wees open! Het werkt heel goed als je een persoonlijke ervaring deelt. Als iemand het voor doet, haalt dat een grote barrière bij de leerlingen weg. En: stel oprechte vragen! Leerlingen zijn meer met onderwerpen bezig dan je misschien zou verwachten.’
Volg Esther en Lou
Wil je ze in de gaten houden? Check dan hun website encycluspedie!
Esther en Lou zijn volop bezig met de ontwikkeling van het profielwerkstuk/de lesmethode. Heb jij tips voor hen? Mail naar de redactie.