Home » Ariste is docent Show & Entertainment én Elfje

Ariste is docent Show & Entertainment én Elfje

Docent van de maand

Naam:  Ariste Alosery
Beroep: Freelance docent Show & Entertainment aan de opleiding aan de Rooi Pannen bij de opleiding Toerisme, Leisure & Marketing in Tilburg. Geeft daarnaast workshops dans en (musical)theater op locatie aan basis- en middelbare scholieren.
Vult haar weken verder als: freelance actrice, model, presentatrice, musicalperformer, musicalchoreografe en danseres.

Portret van docent van de maand Ariste Alosery

Beeld: Ferdi van der Sanden

De wereld van theater heeft Ariste altijd getrokken. Dat ze nu studenten in haar lessen boven zichzelf uit ziet stijgen maakt haar een blij mens.
Docent Ariste Alosery vertelt over verschillen tussen lesgeven en optreden en hoe haar lessen bijdragen aan een zelfverzekerde, open houding
.

Je hebt altijd al in de wereld van theater willen werken. Kun je uitleggen wat je zo mooi vindt aan acteren, presenteren en dansen?

Dat is een gevoel hè? Het gevoel dat je iemand mee kan nemen in een verhaal. Je kunt iemand écht even alles laten vergeten. Ook het feit dat je iemand kunt ontroeren. Ontroeren hoeft niet alleen te zijn dat iemand tranen in zijn ogen krijgt bij een verdrietige scène, het kan ook blijdschap zijn. Of dat je iemand verwondert met iets moois. Als ik puur naar mezelf kijk vind ik het erg leuk om in hele andere gedaanten te kruipen dan wie ik zelf ben. Je leert andere kanten van jezelf kennen. Ook het contact met het publiek vind ik erg leuk; met name in mijn werk bij de Efteling waarbij je echt tussen de mensen bent. 

Sinds 2011 geef je ook dans- en musicalles bij diverse opleidingen. Hoe kwam je daar terecht?

In groep 4 van de basisschool had ik de musical Phantom of the Opera gezien en wist ik: daar wil ik later ook staan. Die droom is uitgekomen toen ik in Mary Poppins mocht spelen van Stage Entertainment. Toen die productie klaar was, dacht ik: mijn droom is uitgekomen, en nu? Toevallig kwam toen het onderwijs op mijn pad en werd ik gevraagd om danslessen te geven op een amateurdansschool. Later werd ik ook gevraagd voor lessen op basis- en middelbare scholen. Ik bleek het erg leuk te vinden en er ook aanleg voor te hebben. Toen heb ik een de hbo-opleiding Docent Dans gedaan om mijn officiële papiertje te halen.

Toen de productie Mary Poppins klaar was, dacht ik: mijn droom is uitgekomen, en nu?

Wat is er enger: voor publiek optreden of aan een klas lesgeven? 

Ik vind het allebei niet meer zo heel spannend, maar optreden voor een publiek vind ik spannender. Afgelopen seizoen heb ik een kleine schoolvoorstelling gespeeld, en tijdens de eerste try outs merkte ik dat ik echt wel weer zenuwachtig was. Ik geef inmiddels zes jaar les op een vaste plek, daar ga ik heel ontspannen de lessen in. Wel merk ik dat wanneer ik bijvoorbeeld ingevlogen word om één keer een theaterworkshop aan middelbare scholieren te geven op een locatie die ik niet ken, ik er dan van tevoren wel mee bezig ben. Waar kom ik terecht? Hoe zijn de leerlingen? Hoe is de sfeer? 

Wat vind je de belangrijkste verschillen tussen lesgeven en optreden?

Het verloop van een voorstelling ligt vast, maar als je lesgeeft moet je heel vaak afwijken van je voorbereiding, omdat de groep toch echt iets anders kan vragen. Inmiddels ben ik dat wel gewend, maar in het begin vond ik dat lastig. Bij mijn vaste studenten weet ik ook inmiddels hoe ik ze kan draaien en pakken waardoor ik toch mijn les kan afmaken hoe ik het in mijn hoofd had. Toch is het ook leuk om te kijken wat er gebeurt, als ik wél afwijk van mijn originele plan.

Wat is jouw grootste uitdaging in het lesgeven en hoe pak je dat aan?

Ik vond het in het begin vooral moeilijk om, zeker als ik eenmalig een workshop gaf op een middelbare school, grip te houden op de groep. Ik weet inmiddels dat je dat ook leert door veel ervaring op te doen. Ook tijdens mijn opleiding voor Docent Dans heb ik handvaten gekregen om die grip te krijgen. Niet iedere puber heeft nou eenmaal zin in dans, musical of theater. Vaak heeft dat te maken met onzekerheid. Ze willen hun lijf niet laten zien en niet bewegen. 

Zo moeten de telefoons in de tas blijven, zodat niemand stiekem opgenomen kan worden.

Op het mbo waar ik lesgeef probeer ik ze de eerste weken mee te krijgen in mijn enthousiasme voor mijn vak; dat lukt eigenlijk altijd wel. Zij hebben ook al een bepaalde richting gekozen, waar dans en entertainment een onderdeel van is. Maar ze hebben wel vaak nog last van onzekerheid. Voor een groep durven dansen of spelen ís ook eng – en dat erken ik ook. Ik begin de eerste les daarom altijd met een PowerPoint met daarop de beroemde tekst van Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Ik heb daarnaast een open houding en een aantal regels. Zo moeten de telefoons in de tas blijven, zodat niemand stiekem opgenomen kan worden en bijvoorbeeld op Snapchat kan belanden.

Daarnaast begin ik laagdrempelig. We beginnen met opdrachten die we klassikaal uitvoeren, en langzaam werk ik ernaartoe dat er bijvoorbeeld twee mensen voor de klas staan te dansen of een scène spelen. Zo probeer ik een veilige omgeving te creëren.

Wat wil je jouw leerlingen meegeven? 

Een zelfverzekerde, open houding. Bij eenmalige workshops zit ik meer op de fun, maar bij mijn mbo-werk probeer ik daar naartoe te werken. Want zelfverzekerd voor een groep staan is niet alleen nodig in de entertainmentbranche; het is tegenwoordig voor alle beroepen essentieel. Denk aan presentaties geven of studenten die door willen studeren aan de pabo; zij zullen zelfverzekerd voor een klas of groep ouders moeten staan. Die skills moet je beheersen. 

Waar krijg jij energie van en wanneer kom je blij je les uit?

Ik vind het heerlijk om mijn studenten even te laten ontsnappen aan de waan van de dag. Ik zie in een les altijd wel iemand die boven zichzelf uitstijgt en tot bloei komt; dat is zo mooi om te zien!

Word ook docent van de maand

Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als docent van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.

Laatste onderwijsnieuws

staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.