Home » Belangst: zo ondersteun je je leerlingen

Belangst: zo ondersteun je je leerlingen

Een meisje dat op haar telefoon kijkt met in beeld twee duimen, een omhoog en een omlaag

Laat mij maar appen, mailen of desnoods ouderwets een brief schrijven. Alles is beter dan bellen. Misschien komt deze gedachte ook jou wel bekend voor, belangst is namelijk een van de snelst opkomende angsten, vooral onder jongeren. Wat is het precies en hoe kun je je leerlingen ondersteunen?

Deze week was er een dringende vraag in Trouw te lezen: ‘De stress schiet al door me heen als mijn telefoon afgaat. Hoe kom ik van mijn belangst af?’ De bange beller die deze vraag stelde is een van de velen. Zo’n 40% van de jongeren tussen de 18 en 30 jaar heeft er last van. Universitair docent Dr. Stefanie Nelemans, gespecialiseerd in angsten bij jongvolwassenen, vertelt dat je belangst kan schalen onder sociale angst. Het komt namelijk voort uit het bang zijn om afgewezen te worden, kritiek te krijgen of slecht over te komen tijdens gesprekken met andere mensen.

Een recent onderzoek wijst uit dat vooral millennials en Gen Z’ers last hebben van de angst. En dat gaat verder dan geen zin hebben om de telefoon op te nemen, want de fobie kan gepaard gaan met symptomen zoals verhoogde hartslag, misselijkheid en duizeligheid.

Telefoneren kun je leren

Uiteraard ben je als leerkracht geen psycholoog of therapeut, toch zou deze angst een interessant onderwerp zijn om eens aan te snijden tijdens een mentoruur, studiebegeleiding of een les burgerschap. Bellen is namelijk een veelgevraagde vaardigheid in onze maatschappij, zeker nu het grootste deel van werkend Nederland nog niet uit millennials en Gen Z’ers bestaat. Met deze 3 tips maak je belangst bespreekbaar en kunnen jullie er op een laagdrempelige manier mee aan de slag.

Maak het bespreekbaar

Begin met het bespreken van belangst in de klas – bijvoorbeeld door de hulpvraag op Trouw.nl voor te lezen – en vertel dat het een bekend probleem is waar voornamelijk jongeren mee te maken hebben. Vraag of het herkenbaar is, wat de leerlingen ervaren en hoe het ze beperkt. Vooral dat laatste is volgens psycholoog Gijs Jansen belangrijk om te bespreken: ‘In het geval van belangst betekent dat het moeten missen van sociale interactie met bijvoorbeeld vrienden, maar er komen ook praktische zaken om de hoek kijken.’

Door de angst te normaliseren, kunnen leerlingen zich meer op hun gemak voelen om erover te praten en hulp te zoeken.

Aan de slag

Verweef telefonische communicatie in opdrachten die toch al op de planning staan. Moeten leerlingen hun ouders of elkaar interviewen? Moet er een stagedag gepland worden of staat het profielwerkstuk voor de deur? Daag de leerlingen uit om het telefonisch te doen in plaats van per mail. Of begin een ‘bel challenge’ waarin iedereen een week lang elke dag een keer moet bellen, het maakt niet uit naar wie.

Deel successen in de klas en motiveer de leerlingen om door te gaan en geleidelijk aan hun comfortzone te verleggen.

Praktische tips

Belangst bestrijden is vooral een kwestie van doen. Alleen door te oefenen kun je de angst te lijf gaan. Spoor je leerlingen aan te oefenen met deze adviezen:

  • Ga op een rustige plek zitten.
  • Schrijf de eerste zin die je gaat zeggen op een spiekbriefje en schrijf de rest van je vragen of opmerkingen in steekwoorden op voordat je gaat bellen.
  • Stel het niet te lang uit, zo wordt de angst alleen maar groter. Spreek met jezelf of met de ander een precies tijdstip af en doe het dan ook echt.
  • Begin met makkelijke telefoontjes – naar een vriend of naar de kapper voor een afspraak – voordat je bijvoorbeeld telefonisch gaat informeren naar de sollicitatieprocedure voor je droombaan.

Laatste onderwijsnieuws

staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.