‘De basis op orde brengen’, dat wil staatssecretaris Paul. Hoe? Dat lees je in deze beleidsupdate!
Focus, focus, focus
Een eerder artikel ging over het Herstelplan Kwaliteit Onderwijs. Nu heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in een brief de hoofdlijnen van het Herstelplan uiteengezet. Het kernwoord van deze brief is: ‘focus’. Dit woord komt maar liefst elf keer in de brief voor. Met haar hoofdlijnen wil de staatssecretaris op korte én lange termijn verbeteringen in het onderwijs zien, wat volgens haar een focus van het onderwijsbeleid vergt.
In het Herstelplan staat (uiteraard) beschreven hoe de staatssecretaris de basisvaardigheden lezen, taal en rekenen onder de Nederlandse leerlingen wil verbeteren. De nadruk ligt dus nog steeds op dit thema. Verdere gaat de aandacht uit naar zorgen voor voldoende en bekwaam onderwijspersoneel en het scheppen van duidelijke randvoorwaarden.
Voor leerkrachten betekent het nieuwe beleid een verdere aanscherping van de curricula en bijbehorende bijscholing. Verder moet structurele financiering ervoor zorgen dat schoolbesturen op langere termijn, met geld op zak, kunnen plannen.
In gesprek met de sector
Staatssecretaris Paul doet in haar brief een handreiking naar andere onderwijsprofessionals. Zij wil mensen uit het veld laten meedenken over goed en grondig onderwijsbeleid. De sector (denk aan de PO- en VO-raad en de Algemene Onderwijsbond) heeft dezelfde dag nog gereageerd op de brief. Zij gaan dit gesprek graag aan, maar hebben wel een aantal zorgen.
Deze zorgen vallen samen te vatten in: geef steun, geen extra regels. Zo zien zij graag dat de structurele bekostiging van scholen al vanaf volgend schooljaar ingaat. Zonder dat geld kúnnen scholen de plannen niet uitvoeren. Verder heeft de sector geen behoefte aan extra wetgeving, maar vooral aan ondersteuning. Tot slot vragen zij de staatssecretaris snel uit de doeken te doen hoe ze haar plannen wil financieren. Dat is nu niet duidelijk, aldus de sector. De onderwijssector gaat komende tijd met haar in gesprek, waarna er in het voorjaar van 2025 een definitief Herstelplan verschijnt. Dan weten we zeker wat er allemaal gaat veranderen in het primair en voortgezet onderwijs.