Op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden wekelijks veel besluiten genomen over het primair onderwijs. In Beleidsupdate lees je wat jij van het Haagse beleid in de klas gaat terugzien. Deze keer: Masterplan basisvaardigheden.
Vlak voor de zomer informeerde minister Paul de kamer per brief over de voortgang van het Masterplan basisvaardigheden: ruim zestig procent van de leerlingen neemt deel aan dit programma.
Alle scholen konden de subsidie voor verbetering van de basisvaardigheden en bijbehorende hulp aanvragen. OCW benaderde scholen die door de Inspectie als zeer zwak of onvoldoende waren beoordeeld, prioriteitsscholen, actief. Voor deze scholen werd een aparte regeling opgezet.
Tijdelijk potje
De subsidieregeling is, zoals veel financiering in het onderwijs, een tijdelijke geldstroom. De minister werkt al langer aan een plan om hier verandering in te brengen. De beleidsupdate Meer regie op onderwijs gaat hierover. Een nieuw financieringssysteem invoeren kost tijd. Dat geldt dus ook voor deze subsidieregeling. Per 1 januari 2027 moet het Masterplan basisvaardigheden structureel vanuit OCW worden betaald. In de zomer van 2025 gaat de Tweede Kamer hierover stemmen.
Het Nationaal Congres Basisvaardigheden
Wil je meer weten over het versterken van basisvaardigheden? Bezoek dan Het Nationaal Congres Basisvaardigheden op 12 maart 2025. Tijdens dit inspirerende congres van Malmberg ontdek je alles over taal, burgerschap, digitale geletterdheid en rekenen.
Waar wordt het geld voor gebruikt?
Basisscholen besteden vooral aandacht, tijd en geld aan het taal- en rekenonderwijs. OCW ziet zichtbare veranderingen als het gaat om de soort teksten die leerlingen lezen: deze zijn vaak rijker en uitdagender. Dat leidt tot een zichtbare stijging in de leesmotivatie van leerlingen. Scholen werken verder bij het rekenonderwijs aan een vakoverstijgende aanpak.
Ondersteuning
Vanuit Den Haag worden er niet alleen financiële middelen ingezet. Scholen (of individuele leerkrachten) kunnen er ook terecht voor extra ondersteuning: zo hoeft niet elke leerkracht het wiel opnieuw uit te vinden. Leraren hebben bijvoorbeeld gebruikgemaakt van de Interventiekaart basisvaardigheden. De kritiek: deze mag bondiger en overzichtelijker, is gehoord en wordt verwerkt. Voor de prioriteitsscholen stelde OCW een onderwijscoördinator beschikbaar, die hielp met het uitzoeken van passende interventies voor de scholen.
Er is de komende jaren nog genoeg te doen, erkent de minister. Daarom komt er hoogstwaarschijnlijk rond 2026 een fundamenteel programma Basisvaardigheden. Doet jouw school al mee met de subsidieregeling?