Op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden wekelijks veel besluiten genomen over het primair onderwijs. In Beleidsupdate lees je wat jij van het Haagse beleid in de klas gaat terugzien. Deze keer: stimulerend toezicht.
Als leerkracht heb je eens in de vier jaar met de Inspectie van het Onderwijs te maken. Maar de Inspectie heeft door haar onderzoeken veel invloed op het onderwijscurriculum. Deze onderzoeken bepalen namelijk mede waar extra aandacht naartoe gaat. Verder beoordeelt de Inspectie natuurlijk de prestaties van jouw school.
Stimulerend toezicht
De Inspectie verandert regelmatig haar onderzoekkaders. De nieuwste verandering staat in het rapport Versterking stimulerend toezicht, een lezenswaardig rapport. De Inspectie wil niet alleen afvinken of een school voldoet aan gestelde normen, maar wil scholen ook stimuleren om een stapje erbovenop te doen. De Inspectie wil bijvoorbeeld extra voorlichting geven of scholen bevestigen dat zij op de goede weg zitten. Deze verandering vat de Inspectie samen met de term ‘stimulerend toezicht’.
Scholen hebben tijdens inspectiebezoeken laten weten behoefte te hebben aan een open dialoog met ruimte voor een positieve insteek en erkenning voor de soms lastige omstandigheden. Ook vonden scholen dat de Inspectie vooral aandacht had voor het waarborgen van de kwaliteit en te weinig voor de stimulerende of preventieve kant van het inspecteren.
Lerende maatregelen
In het rapport Versterking stimulerend toezicht wordt een aantal maatregelen uiteengezet. Twee daarvan in het kort:
- Vanaf 2027 wil de Inspectie schriftelijk feedback geven aan alle deelnemende scholen bij grote themaonderzoeken zoals de monitor leskwaliteit. Tot nu toe volgde na een onderzoek altijd een algemeen rapport, maar directe feedback aan de deelnemende scholen ontbrak. Dat moet anders.
- De Inspectie gaat onderzoeken of het haalbaar is om een eigen leerkracht of medewerker van een school met de inspecteur mee te laten lopen tijdens het onderzoek in de school. Dit biedt de inspecteur een ander perspectief, maar de leerkracht kijkt dan ook vanuit een andere hoek naar zijn of haar school.
Een nieuwe manier van inspecteren, dus. In het rapport vind je nog veel meer maatregelen die de Inspectie wil implementeren.