Iedere maand zet de redactie van Onderwijs van Morgen de beste onderwijstips voor je op een rijtje. Naast congressen en andere events, kwamen er ook dit jaar weer heel wat interessante onderwijsboeken voorbij. De meest interessante boeken die het afgelopen schooljaar verschenen, zetten we in dit artikel nogmaals voor je op een rij. Veel leesplezier!
Toetsrevolutie
Auteurs: Dominique Sluijsmans & René Kneyber (red.)
In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele basis zijn gestart met vormen van formatief toetsen. Deze leraren zijn werkzaam in diverse onderwijssectoren en verzorgen onderwijs in vakken als lichamelijke opvoeding, filosofie, een taal, biologie of natuurkunde. In hun portretten spreken zij openhartig over de successen en mislukkingen tijdens het implementeren van formatief toetsen. Ook staat er in dit boek een aantal verdiepende artikelen over de praktijk van formatief toetsen. Deze gaan in op onderwerpen als feedback, leerlingmotivatie en zelfsturing. Het slothoofdstuk richt zich op de schoolbrede implementatie van formatief toetsen met als vraag: hoe te komen van een toetscultuur naar een feedbackcultuur? Dominique Sluijsmans en René Kneyber reiken leraren en schoolleiders handvatten en overwegingen waarmee zij in de eigen school deze toetsrevolutie kunnen bewerkstelligen.
Het Tienerbrein
Auteur: Jelle Jolles
In Het tienerbrein bespreekt Prof. dr. Jelle Jolles dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Een must read voor ouders, maar evenzeer voor leraren, voor coaches in sport en muziek en voor opvoedprofessionals. Voor meer informatie en het laatste nieuws ga naar tienerbrein.nl.
Grip op je klas
Auteurs: Frans Pinkse en Jakob Schuiringa
Lesgeven is een droombaan, maar voor sommige onderwijsgevenden een nachtmerrie. Feit is dat volgens onderzoekers de Nederlandse leerling ongemotiveerd is, er amper orde heerst in onze klaslokalen en veel talent onbenut blijft. Dat kan en moet beter. In het belang van leerlingen en leraren. Daar helpt dit boek bij. Door je meer grip te geven op je klas. Nergens in de westerse wereld lijken de omstandigheden voor onderwijsgevenden moeilijker dan in Nederland. Extra uitdagend dus om toch goede resultaten te halen en elke dag plezier te houden in je werk. Ook al ben je een talentvolle, bovengemiddelde leerkracht of docent, je hebt een pittige baan. Maar ook een prachtbaan die met de juiste tips makkelijker, succesvoller en leuker wordt. Grip op je klas is een praktijkboek boordevol direct inzetbare tips voor (aanstaande) onderwijsgevenden die nog niet zijn uitgeleerd.
De 7 vaardigheden van de inspirerende leraar
Auteur: Michel Linthorst
Wat doe je als leraar, als kinderen met tegenzin naar school gaan, moeite hebben om op te letten in de les of opstandig worden? En wat doe je als je merkt dat je hierdoor zelf ook je motivatie en plezier kwijt bent, als lesgeven moeizaam wordt? Dit boek boordevol inspiratie, verhalen, tips en oefeningen voor in en met de klas laat zien hoe je zelf gemotiveerd en geïnspireerd kunt blijven en tegelijk ook de leerlingen kunt helpen hun innerlijke motivatie te vinden. Het helpt jou en je leerlingen weer enthousiast te maken, moeilijk gedrag in de klas te voorkomen en te ontdekken wat ieders talenten, dromen en drijfveren zijn. Verkrijgbaar bij uitgeverij Lannoo Campus.
Dan maken we ons onderwijs zelf wel!
Auteur: Koen Wessels
Het Nederlandse onderwijs is verdwaald. Het focust overmatig op zijn kwalificerende, resultaatgerichte taak. Gelukkig zijn er ook frisse, vernieuwende geluiden hoorbaar. Zo is het bildungsideaal aan een opmars bezig en materialiseerde de onvrede van Amsterdamse studenten in september 2015 in de oprichting van De Bildung Academie: bildungsonderwijs voor studenten door studenten. Als één van de oprichters en dragers van de academie, neemt Koen Wessels de lezer mee op zijn zoektocht naar de bedoeling van onderwijs. Wessels daagt de lezer uit om zijn visie op onderwijs te verscherpen en te verruimen. Met concluderende uitgangspunten, scherpe odes en creatieve voorbeelden biedt hij bovendien de nodige inspiratie om de stap te maken van filosofie naar praktijk, van onderwijsvisie naar waardevol onderwijs. Verkrijgbaar bij ISVW uitgevers.
Heb jij een tip of suggestie die in dit rijtje niet mag ontbreken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.