Home » Bèta-excellent in het voortgezet onderwijs

Bèta-excellent in het voortgezet onderwijs

In opdracht van Platform Bèta Techniek voerde YoungWorks de afgelopen maanden een onderzoek uit naar Bèta-excellent in het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek staat het uitblinken van jongeren op het gebied van bèta en techniek centraal. Het geeft inzicht in de motivaties en belemmeringen ten aanzien van bètatechnische excellentie in het voortgezet onderwijs.

Bevorderingsprogramma’s
Excellentie is een belangrijk thema voor Nederland en in het bijzonder voor de Nederlandse economie. Topstudenten zijn van grote betekenis voor het bedrijfsleven. Nederland loopt internationaal gezien achter op dit thema. In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap voert Platform Bèta Techniek een aantal excellentiebevorderingsprogramma’s uit, die moeten resulteren in een ketenbrede innovatieaanpak. Dit onderzoek is ter ondersteuning van deze programma’s.

Eerder excelleren op sport en muziek
Het onderzoek toont aan dat weinig jongeren ambitie hebben om te excelleren op het gebied van bèta en techniek. Jongeren associëren excellentie in eerste instantie met populaire domeinen zoals sport en muziek, uitblinken in het onderwijs is minder populair. Jongeren die gevoelig zijn voor status (Concrete Bètatechnici en Carrière Bèta’s) herkennen excelleren in bèta en techniek beter en staan hier positiever tegenover.

In het onderzoek worden drie verschillende typen jongeren geïdentificeerd als het gaat om excelleren: de intrinsiek gemotiveerde uitblinkers, de extrinsiek gemotiveerde uitblinkers en de nog te motiveren uitblinkers:
• Intrinsiek gemotiveerde uitblinkers ervaren plezier en interesse in een taak omdat ze deze ze leuk vinden en omdat ze op zoek zijn naar nieuwe kennis.
• Extrinsiek gemotiveerde uitblinkers willen excelleren vanwege externe waarden zoals geld verdienen of erkenning.
• Nog te motiveren uitblinkers zijn noch intrinsiek of extrinsiek gemotiveerd om uit te blinken.

Invloed van leeftijdsgenoten belangrijk
Jongeren worden door verschillende invloedrijke partijen zoals ouders, leeftijdsgenoten en hun school beïnvloed om wel of niet uit te blinken. De rol die ouders spelen bij wel/niet uitblinken is volgens de meeste jongeren beperkt. Leeftijdsgenoten spelen volgens jongeren wel een belangrijke rol als het gaat om excelleren. Hierbij kan het twee kanten opwerken. Ze vormen een stimulerende of een afremmende factor. School zou volgens jongeren wel een positieve invloed hebben, maar ze voelen zich momenteel weinig uitgedaagd. Zo vinden ze dat er op school weinig aandacht is voor het individu, is de lesstof te makkelijk voor ze en missen ze een de beloning om hard voor te werken.

 

Het onderzoek toont aan dat jongeren door verschillende partijen kunnen worden gemotiveerd om uit te blinken binnen bèta en techniek. Ook binnen het onderwijs zijn er interessante mogelijkheden om dit meer te stimuleren. Meer informatie over het onderzoek is binnenkort te vinden op www.betamentality.nl.

 

©Youngworks, 2011

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.