Home » Bètadocent VO en WO slaan handen ineen

Bètadocent VO en WO slaan handen ineen

Vrijdag 21 januari stroomde het centrum van Den Haag vol met studenten, hoogleraren en bestuurders die protesteerden tegen de plannen die dit kabinet heeft met het hoger onderwijs. Vooral de boetes van 3000 euro per studiejaar voor studenten die “te lang” over hun studie doen, zijn een doorn in het oog van velen. Studenten van de moeilijkere bèta- en technische opleidingen zouden vooral de dupe worden van deze maatregelen.

Onderwijsvernieuwingen bèta in het VO
Waarschijnlijk heeft u leerlingen die nu hun studiekeuze moeten maken. Jarenlang heeft het Platform Bèta Techniek naar hen geroepen dat bèta en techniek weliswaar moeilijk is, maar ook cool en aantrekkelijk. Als bètadocent heeft u de afgelopen jaren allerlei vernieuwingen in uw onderwijs moeten doorvoeren, zoals het vak NLT, wiskunde D of multidisciplinair projectonderwijs, zodat uw leerlingen optimaal voorbereid worden op een hogere technische studie. Maar als het extra duur wordt, wat dan?

BSc + MSc + 2 = goed!
Een studie aan de TU Delft duurt, als je alles één keer haalt, vijf jaar: de bachelorfase duurt drie jaar en de masterfase twee jaar. In beide fasen mag je straks één jaar uitlopen: Bsc+1 en MSc+1. De gemiddelde studieduur aan de TU Delft is momenteel 7,1 jaar. Niet veel aan de hand, zou je zeggen (vijf studiejaren + 2 studiejaren vertraging = 7). Echter, studenten lopen de meeste vertraging op in de eerste paar jaar van hun studie. Daarom pleit Dirk Jan van den Bergh, voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft, voor een ‘BSc + MSc + 2’-variant van de maatregel. Maar wat als dat niet doorgaat?

Werken aan een goede overgang
Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat de overgang van middelbare school naar TU Delft soepeler verloopt, zodat uw leerlingen geen tijd verliezen. Ja, het tempo op de TU ligt veel hoger en de studieboeken zijn in het Engels. En aan de nieuw verworven “academische vrijheid” (ofwel: zelf verantwoording nemen voor wat je doet en leert) moeten de meeste eerstejaars wennen. Maar anders dan een paar jaar geleden legt de TU Delft de bal niet volledig bij het voortgezet onderwijs. TU-docenten weten inmiddels dat u uw stinkende best doet om uw leerlingen zoveel mogelijk te leren, en dat u er ook niets aan kan doen dat u soms te weinig tijd heeft om diep op een onderwerp in te gaan. Bij de TU Delft gaan we, samen met docenten uit het vo, steeds meer kijken of het onderwijs op de TU misschien anders kan. Werkvormen die beter aansluiten, meer tussentoetsen geven, intensievere begeleiding in het eerste jaar; steeds meer bacheloropleidingen passen hun curricula aan. Ook het vorig jaar ingevoerde bindend studieadvies, dat van de studenten eist dat ze 30 van de te behalen 60 studiepunten in het eerste jaar halen, is een hulpmiddel om studenten ervan te doordringen dat ze vanaf het begin hard moeten werken. Dit wordt overigens wel gecombineerd met meer studiebegeleiding, zodat de studenten niet het gevoel krijgen dat ze aan hun lot worden overgelaten.

Zoals u ziet doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat uw leerlingen een goede start op de TU kunnen maken, zodat (als de kabinetsplannen doorgaan) de kans zo klein mogelijk wordt dat ze extra geld kwijt zijn voor hun technische opleiding. Mocht u ideeën hebben om dit nog beter neer te zetten, dan horen wij dat natuurlijk graag.

Sylvia Walsarie Wolff, projectmanager Onderwijs & Studentzaken TU Delft.
c.s.f.walsariewolff@tudelft.nl

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.