Home » Betrokken ouders: ook belangrijk in het mbo

Betrokken ouders: ook belangrijk in het mbo

De aandacht voor ouderbetrokkenheid in het mbo is de afgelopen jaren toegenomen. Waar eerder het belang van ‘zelfredzaamheid’ voorop stond, blijkt nu uit onderzoek dat ouderbetrokkenheid ook in het mbo belangrijk is. Welke rol kun je hierin spelen als docent?

Lisa Boonk, onderwijskundige bij het ROC van Twente, promoveerde aan de Open Universiteit met een onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het mbo. In haar proefschrift beantwoordt ze vragen als ‘In hoeverre is ouderbetrokkenheid belangrijk?’, ‘Draagt ouderbetrokkenheid bij aan het studiesucces?’ en ‘Wat kan het mbo doen om ouderbetrokkenheid te stimuleren?’

Toon je interesse en geef vertrouwen

Over de relevantie en effectiviteit van ouderbetrokkenheid in het mbo was tot nu toe weinig bekend, vooral omdat er nog nauwelijks onderzoek naar werd gedaan. Zowel docenten, studenten als hun ouders geven in het onderzoek van Boonk aan dat interesse van ouders in de studie van hun kind belangrijk is. Over de precieze effecten daarvan kan het onderzoek weinig zeggen. Duidelijk is vooral dat het niet gunstig is, wanneer ouders geen belangstelling tonen. Aan de andere kant: overmatige controle is ook niet goed. Ouders moeten vertrouwen hebben in de verantwoordelijkheid van hun studerende kind.

Schoolsucces en beroepskeuze

Ouderbetrokkenheid is noodzakelijk voor het schoolsucces en de motivatie om verder te studeren, zegt Peter de Vries in een artikel op kennisplatform voor het onderwijs, wij-leren.nl. Het heeft een positief effect op leerprestaties en draagt bij aan het voorkomen van schooluitval. Belangrijk is vooral dat ouders hun kinderen ondersteunen bij het maken van keuzes. Het puberbrein is nog volop in ontwikkeling. Ook al zijn de studenten de middelbare school ontgroeid, vaak moeten ze al op jonge leeftijd kiezen voor een studierichting. Het is niet altijd makkelijk inzicht te krijgen in de toekomstperspectieven en beroepskansen die de opleiding biedt. Daarom is het fijn als ouders hierbij kunnen helpen door interesse te tonen.

De juiste balans

Wat goed is om te weten als mbo-docent: veel ouders zeggen dat het lastig is om de balans te vinden tussen betrokkenheid en bemoeienis. Jui­­st omdat hun kinderen in veel gevallen al bijna volwassen zijn. Ook weten ouders vaak niet goed hoe ze kunnen helpen. Daarom is het voor mbo-opleidingen belangrijk niet alleen algemene informatie te geven, op bijvoorbeeld een informatiebijeenkomst, maar juist ook ouders individueel te informeren over hun studerende kind. En dat niet alleen te doen als er dingen niet goed gaan. Veel studenten hebben de ervaring dat hun ouders alleen in het spel zijn als er iets misgaat en krijgen zo negatieve associaties bij ouderbetrokkenheid.

Hoe betrek je ouders?

Ook in het huidige regeerakkoord is er aandacht voor ouderbetrokkenheid. Scholen zouden de samenwerking met ouders moeten opzoeken om ze zo meer bij de opleiding te betrekken. Hoe doe je dat als docent? Een persoonlijke kennismaking aan het begin van de opleiding is een tijdsinvestering, maar zorgt wel voor een goede start. Boonk doet enkele aanbevelingen: vertrouwen is volgens haar de basis. Daarom moeten docenten een vertrouwensrelatie opbouwen met ouders en studenten. Om effectieve ouderbetrokkenheid te creëren, is één contactmoment per jaar niet genoeg. Ook moeten docenten scholing krijgen over hoe je ouders van studenten het beste bij het onderwijs kunt betrekken.

Herken jij je in de conclusies van Boonk? Hoe betrek jij ouders van mbo-studenten bij het onderwijs? Deel je ervaringen met ons via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.