Eind januari stond Londen, tijdens Bett 2015, vier dagen lang in het teken van innovaties op het gebied van onderwijstechnologie. Om die creativiteit en innovatiekracht in het onderwijs te vieren, werden ook dit jaar weer de Bett Awards uitgereikt. Met deze onderscheiding wil de organisatie initiatiefnemers van vernieuwende educatieve producten of diensten erkennen en belonen voor hun bijdrage aan het huidige onderwijsklimaat.
De awards, waarvoor ruim 150 finalisten werden geselecteerd, zijn uitgereikt in 21 uiteenlopende categorieën. Een panel van dertig ervaren onderwijsprofessionals heeft alle inzendingen beoordeeld aan de hand van verschillende criteria. Denk daarbij aan innovatiewaarde, het ontwerp en de toegankelijkheid. Ook is gekeken of de dienst of het product leidt tot effectief leren en of het leren binnen én buiten het klaslokaal ondersteunt. In dit artikel komen drie winnende producten en diensten aan bod, die wellicht interessant zijn voor uw dagelijkse lespraktijk in het voortgezet onderwijs:
SMART amp™
Categorie: ICT-hulpmiddelen voor Leren en Onderwijs (webbased)
SMART amp, een product van SMART Technologies, is een alles-in-een cloud-based leerplatform waar leerlingen op ieder device gebruik van kunnen maken. Het platform bevordert de onderlinge samenwerking en maakt co-creatie tussen leerlingen, zowel binnen als buiten de klas, gemakkelijker. Daarnaast biedt het real-time dashboard docenten continu inzicht in de inspanningen en het leerproces van de leerling. Het panel oordeelt: “The first of its kind, it stimulates interactivity and collaboration while promoting creativity and learning across the curriculum. It’s good value for the money.”
zSpace Science Lab
Categorie: Digitale Devices
zSpace Science Lab is een virtual reality leerplatform voor het primair- en voortgezet onderwijs, bestaande uit een desktopcomputer, een bril en een digitale pen. De interactieve desktops volgen nauwgezet de bewegingen van het hoofd, om zo een persoonlijke virtuele ervaring te creëren die naadloos aansluit bij het perspectief van de leerling. Objecten kunnen ‘uit het scherm’ worden getild en aan alle kanten worden bekeken. En de digitale pen biedt vormen van interactie die in de echte wereld moeilijk, of zelfs onmogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontdekken van het menselijk lichaam. Daarbij kun je zelfs gebruik maken van ‘multisensorische feedback’: leerlingen kunnen dan niet alleen zien, maar ook voelen hoe een menselijk hart pompt.
GCSEPod
Categorie: Digitale Content (vo)
GCSEPod is een educatief digitaal platform waarbinnen meer dan 2500 – speciaal voor het voortgezet onderwijs en door docenten ontwikkelde – audiovisuele podcasts beschikbaar zijn. Het platform is zowel via de website als de app te gebruiken en is compatibel met verschillende devices. Met GCSEPod leer je aan de hand van video, tekst en beeld alles over een specifiek onderwerp. Dat kan met behulp van bestaande afspeellijsten en podcasts, maar ook is het mogelijk om deze zelf te creëren. Als docent, maar ook als leerling. Via een dashboard kun je als docent de voorgang van de groep, maar ook van individuele leerlingen tracken en ook is het mogelijk om extra materiaal, opdrachten en huiswerk toe te voegen.
Bezoek de website van de BETT Awards om meer te weten te komen over andere finalisten en gelukkige winnaars. Werkt u als docent met een van bovenstaande diensten of producten? Of heeft u er interesse in? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.