Een hond die braaf luistert en aandachtig kijkt naar de plaatjes die je hem laat zien. Voor kinderen die lezen moeilijk of spannend vinden, maakt dit echt een verschil. Hoe kan de inzet van een hond kinderen zelfvertrouwen geven en het plezier in lezen vergroten? Daarover lees je meer in dit artikel.
Dit artikel verscheen eerder op Onderwijs van Morgen.
Stotterend, hakkelend of bijna onverstaanbaar. Voorlezen in de klas is voor sommige kinderen zo spannend dat ze bijna onverstaanbaar zijn. Voor andere kinderen is zelfs lezen in stilte al te veel gevraagd. Ze kunnen zich niet concentreren of vinden het dusdanig moeilijk dat ze er geen plezier in hebben. Toch blijft lezen een basisvaardigheid die kinderen in het basisonderwijs goed onder de knie moeten krijgen om hun verdere schoolcarrière succesvol te kunnen afronden. Lezen en leren zijn ten slotte onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wat doet de voorleeshond?
Lezen is niet voor alle kinderen vanzelfsprekend en gemakkelijk. Bij hardop voorlezen ervaren sommige kinderen angst en schaamte. De voorleeshond helpt kinderen om over deze angst heen te stappen. De hond veroordeelt niet maar luistert alleen en geeft op die manier een positieve stimulans en motiveert kinderen zo om verder te lezen. Een voorleeshond wordt ingezet met als doel de communicatieve en sociale vaardigheden te verbeteren, het zelfvertrouwen te stimuleren en de spreek- en leesvaardigheid naar een hoger niveau te tillen.
Hond in de klas
Verschillende scholen en bibliotheken in Nederland werken al met ‘kwispellezen’, georganiseerd door Hulphond Nederland. Kwispellezen richt zich met name op kinderen uit groep 3 en 4. Als leraar kun je kinderen aanmelden die moeite hebben met lezen. Ook kinderen met autisme, adhd, gedragsproblemen of faalangst hebben er baat bij. Kinderen volgen dan een programma van acht voorleessessies van een kwartier. Ga je voor een hond in de klas? Dan komt ook het baasje mee. Deze heeft een opleiding gehad, maar is geen docent en zal de kinderen dus ook niet verbeteren. Het is puur plezier waarop het bezoek is gericht.
Wat zijn de resultaten
In veel gevallen zijn zowel leraren als kinderen enthousiast over de leeshond. Kinderen lijken echt meer plezier te krijgen in het lezen en ouders merken dat kinderen ook thuis harder oefenen met lezen. Op die manier kan een leeshond een eerste aanzet zijn tot het verbeteren van leesvaardigheid. Want het is niet zo dat alle kinderen met een hond in de klas ineens vloeiende volzinnen spreken. Goed leren lezen betekent vooral heel veel oefenen, zegt Mariëlle Beckers in een interview met RTLnieuws. Dat moeten kinderen vooral thuis doen. Zij adviseert scholen daarom ook niet alleen een hond in de klas te halen, maar om vooral ook in te zetten op beter spellingonderwijs.
Iedere hond geschikt?
Niet iedere hond is geschikt als voorleeshond. Honden die zijn opgeleid als hulphond wel. Deze honden zijn getraind om rustig te blijven en zich makkelijk aan te passen aan nieuwe situaties. Ook hebben deze dieren trucjes geleerd die kinderen op hun gemak stellen. Een pootje ter kennismaking bijvoorbeeld, of een buiging als dank voor het voorgelezen verhaal. Het ras maakt niet zo veel uit, het karakter van de hond is belangrijker. Wel zijn niet-verharende honden een voordeel in verband met mogelijke allergieën in de klas.
Zie jij de voordelen van een leeshond in jouw klas? Laat een reactie achter via onderstaand formulier.