Home » ‘Bivakmuts’ op in de klas

‘Bivakmuts’ op in de klas

Online lesgeven aan 25 zwarte schermen, het kan behoorlijk vermoeiend zijn. Toch zetten jongeren tijdens een online les vaak hun camera uit, met als gevolg dat je geen idee meer hebt of er nog iemand luistert en wat ze aan het doen zijn. Een online bivakmuts, veel jongeren vinden het eerst misschien wel comfortabel. Inmiddels hunkeren veel leerlingen en studenten naar een ‘ouderwetse les’.

Dit artikel van Yvonne van Sark verscheen eerder op Youngworks, een adviesbureau gespecialiseerd in jongeren als doelgroep.

Onlineles. Het liefst zetten veel leerlingen hun scherm op zwart en hun geluid op mute. Zo hoeft niemand te zien dat jij nog in je bed ligt, of nog geen tijd hebt gehad voor je haar of make-up. Nu maar hopen dat je geen beurt krijgt en in stilte de les kunt volgen. Of, laten we eerlijk zijn, iets heel anders doen …

Sommige scholen hanteren de regel dat iedereen zijn scherm aan moet zetten en melden leerlingen met een zwart scherm absent. Andere scholen vragen leerlingen om privacy-redenen juist om níet zichtbaar te zijn. Daar checken docenten eventueel of leerlingen nog ‘bij de les zijn’ met vragen in de chat of door leerlingen elk kwartier een code te laten invoeren. Kortom: het was ook op dat vlak pionieren.

Grenzen privé/openbaar

Rond die zwarte schermpjes speelt meer. Door digitale lessen verschuiven de grenzen, zoals we die kenden, tussen privé en openbaar. Dat leidt tot nieuwe dilemma’s. Zo deelt iemand op Twitter over een incident waarbij een docent boos werd op een leerling die niet zichtbaar wilde zijn in de les. ‘Bleek dat ze in een klein flatje woonde met grote familie, geen eigen kamer had en huis was armoedig’. In de reacties op deze post geven anderen praktische tips (de achtergrond blurren, vragen stellen in de chat), maar duidelijk wordt dat veel docenten worstelen met de zwarte schermpjes. Niet voor niets ging rond de kerstdagen een filmpje viraal waarin studenten van ROC Friese Poort één voor één hun scherm aanzetten om Conrad, hun docent Nederlands, te verrassen en bedanken.

Verre van relaxed

Uit beeld blijven biedt jongeren enkele voordelen. Zoals autonomie: je kunt makkelijker doen alsof je oplet en ondertussen iets anders doen. Maar ook angst speelt mee: sommige jongeren vinden het sowieso stressvol om voor een camera te spreken of in beeld te zijn. Je hebt geen controle over je beeld, met daarbij het risico dat iemand anders je filmt of fotografeert terwijl jij net in een rare freeze mode staat. Jongeren zijn zich sowieso erg bewust van hoe ze overkomen. Tim, zeventien, 5 havo zegt hierover: ‘Als het comfortabel zou zijn om op straat een bivakmuts te dragen, zou ik dat ook doen. Niemand die ziet hoe je eruitziet, lekker relaxed.’

Maar nu we langer in deze situatie zitten, zien ook jongeren dat het verre van relaxed is en missen ze de interactie met klas- of studiegenoten. Tjeerd, 22, student UvA: ‘Als ik in een werkgroep zit en de docent vraagt iets, dan blijft het echt enorm lang stil. Dan zegt de docent vaak: “laat me niet hangen jongens”, maar die ongemakkelijke stilte lijkt wel steeds langer te worden.’ Onderzoekers van de Erasmus Universiteit concludeerden rond de jaarwisseling dat jongeren van 12 tot 25 sinds de coronacrisis meer last hebben van sombere gevoelens. Vooral de oudere groep heeft het gemiddeld zwaar. In het vervolgonderwijs (mbo, hbo, wo) was er veel minder gelegenheid om fysiek samen te komen.

En zo wordt bevestigd wat we ergens al wel wisten, namelijk: hoe belangrijk het is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren dat ze anderen ontmoeten, zich kunnen spiegelen aan anderen en andere perspectieven leren innemen. Dat er onverwachte ontmoetingen en interacties zijn – soms misschien een beetje ‘awkward’ – die een beroep doen op hun sociale vaardigheden. Het puberbrein is juist extra gevoelig voor al die sociale interactie, die ook buiten school (bijbaantje, sport, feestjes) grotendeels is stilgevallen.

Motiverend

Dus ga er maar aan staan als docent, om je leerlingen of studenten te blijven boeien met je les. Terwijl je van een aantal niet weet of ze niet gewoon iets heel anders aan het doen zijn. En je je bij weer anderen afvraagt of het verder goed met ze gaat. Weet dan de aandacht van de hele groep maar eens te vangen met wéér een online les.

Heus, het is een tijdelijke situatie. Over een tijdje, wie zal het zeggen hoe snel, zitten alle scholieren en studenten hopelijk weer in de school- en collegebanken en kan de docent iedereen weer in de ogen kijken. Dan worden al die sociale vaardigheden tenminste weer uitgedaagd, op school, in bijbaantjes, op straat. Misschien is het nog even behelpen met mondkapjes, maar ook dat zal tijdelijk zijn. Misschien is er dan één groot voordeel: al die jongeren hebben er echt zin in.

Meer lezen over de communicatie met jongeren? Neem dan eens een kijkje op de website van Youngworks.

Heb jij tips om prettig te communiceren tijdens een online les? Deel je reactie dan via onderstaand formulier.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen boekentips Engels november

Boekentips Engels november

Deze maand staan de boekentips in het teken van de Eerste Wereldoorlog. Naast twee boekentips dit keer ook een dichtbundel.

Bekijk
staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.