Als docent weet je dat het niet altijd meevalt om online tools in de les te integreren en om een optimale balans te vinden tussen online en offline lesgeven. Uitgeverij Malmberg ontwikkelde daarom de Whitepaper BlendedTeaching: Hoe combineer je online met offline leren? In dit artikel zetten we vast wat tips voor je op een rij.
Als het gaat over de combinatie tussen online en offline leren, ligt de focus vaak op de leerling. Niet gek dus, dat er regelmatig wordt gesproken over blended learning. Het begrip blended teaching kom je daarentegen nog niet erg veel tegen. Wat betekent blended teaching voor jou als docent?
Blended teaching: wat is het?
Onder blended teaching verstaan we: het gebruik van online en offline tools in verschillende fases van het leerproces. Bij blended teaching bied je lesmateriaal aan in een mix van online en offline lesmateriaal. Elke les vraagt om een unieke mix van leermiddelen om het optimale leerresultaat te behalen. Online en offline hebben beiden hun voor- en nadelen. Juist door de twee te combineren zet je een krachtige les neer: afwisselend, aansprekend en duidelijk tegelijk. Maar hoe maak je nou die ideale mix? En hoe maak je de juiste keuze uit het enorme aanbod van online en offline tools?
Keuze online/offline
De keuze voor online of offline is afhankelijk van veel factoren en echt een duidelijke richtlijn is er niet. Goed om in je achterhoofd te houden, is dat de keuze die je maakt uiteindelijk moet leiden tot efficiënter lesgeven en betere onderwijsprestaties. Er zijn verschillende overwegingen die je kunt meenemen in je keuze:
Visie: Als docent geef je een eigen invulling aan de les, maar ben je deels ook gebonden aan het digitale beleid van de school.
Stijl: de stijl waarin je lesgeeft is van invloed op de keuze voor online of offline. Hoe deel je het lesuur in? Laat je leerlingen ontdekken of hou je liever zelf de touwtjes in handen?
Ervaring: Sta je als kersverse docent voor de klas? Dan heb je wellicht je handen vol aan de vakinhoud. Meer ervaring geeft mogelijkheden om te experimenteren met de manier waarop je de informatie overdraagt.
Voorzieningen: Beschikt de school over de modernste apparatuur, of is het behelpen met een haperende internetverbinding? De voorzieningen medebepalen de keuze voor offline en online.
Doelgroep: Niet alleen de digitale omstandigheden spelen een rol; ook de klas die je voor je hebt. Wat past het beste bij de leerlingen?
Les- en leerdoel: Als je weet wat je doel is, kun je een bewuste keuze maken voor de middelen waarmee je het bereiken. Daarmee kun je ook een bewuste keuze maken voor online of offline lesvormen.
Investeringen en opbrengsten
Uiteindelijk zijn voor veel docenten de investeringen en de opbrengsten doorslaggevend in de keuze voor offline of online. Denk aan de moeite die het kost om een nieuwe tool eigen te maken. Weeg dat af tegen de waarde, de effectiviteit en de mogelijkheden tot gebruik ervan in de toekomst. Investeringen bij het gebruik van online tools zijn onder meer onderzoek, tijd, kosten en toegang tot digitale devices. De opbrengsten zijn onder meer inzicht in leerproces, snelle nakijkmogelijkheden en gericht feedback geven. Daarmee is de keuze voor offline of online tevens een kosten-batenanalyse.
Gratis whitepaper blended teaching
Het whitepaper Hoe combineer je online met offline leren? geeft docenten tips en handvatten om blended teaching (meer) vorm te geven. Zo kan in iedere situatie een goede afweging en bewuste keuze worden gemaakt voor online of offline lestechnieken. Ook biedt de whitepaper een overzicht van interessante tools om zelf je eigen blended les samen te stellen. Alvast verder lezen op OVM? Lees dan het artikel Blended teaching: 9 educatieve tools.
Download het gratis whitepaper blended teaching: hoe combineer je online met offline leren?
Op 28 maart gaf Michel van Ast een webinar waarin hij concrete tips en voorbeelden geeft om ict op een effectieve en actieve manier in te zetten. Je kunt het webinar nu online terugkijken.
Meteen aan de slag?
Maak kennis met de MAX-methodes van Malmberg: een blended lesmethode waarbij je zelf bepaalt wat je uit het boek doet en wat online, ook als je geen devices hebt in de klas. Je maakt zelf de ideale mix.
Wat is voor jou doorslaggevend in de keuze voor offline en online lestechnieken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.