Home » Boekenkast of boekenplank?

Boekenkast of boekenplank?

Het is weer boekenweek. Een goed moment om het literatuuronderwijs onder de loep te nemen. De NOS maakte een interessant filmpje over het literatuuronderwijs van nu én van vroeger. Een aantal betrokkenen – leerlingen, docenten, schrijfster Nelleke Noordervliet en minister Plasterk – geven hun mening. De uitkomst is in ieder geval dat de leerlingen van nu minder boeken lezen dan de leerlingen van vroeger: “In het Studiehuis staat geen boekenkast, hooguit een plankje”. Wat is uw mening over het literatuuronderwijs? Moeten leerlingen meer boeken lezen? En wat is de rol van de docent hierin?

In het filmpje is te zien dat de meeste geïnterviewde leerlingen lezen niet leuk vinden. Ze zouden geen boeken lezen als dat niet zou hoeven voor de lijst. Daarnaast wordt de verplichte boekenlijst steeds korter. HAVO-ers lezen 8 boeken voor hun lijst Nederlands, VWO-ers 12 boeken. Vroeger waren dat zeker 40 boeken. Volgens schrijfster Nelleke Noordervliet is dat jammer. “Literatuur verrijkt je bestaan”. Ook oude literatuur. Jongeren van nu zouden daarom ook zeker Brederode moeten lezen. Docenten hebben hierin een belangrijke rol. Een oud-docent Engels vertelt dat hij altijd met veel plezier Engelse literatuur heeft gegeven, totdat na de onderwijsvernieuwing van 1997 minder aandacht kwam voor literatuur. Vanaf toen was er geen ruimte meer voor een bevlogen en enthousiaste leraar die leerlingen enthousiast maakt voor literatuur, stelt deze docent. Een andere docent vertelt dat er geen tijd meer is om een heel boek in de klas te lezen en te analyseren.

Volgens minister Plasterk zijn dikke boeken (Harry Potter, maar ook Joe Speedboot) voor de leerlingen van nu geen probleem, maar “Couperus is te traag voor leerlingen van nu”. Toch vindt hij de uitholling van het literatuuronderwijs een probleem: “Het is nuttig om iets wat niet direct toegankelijk is via internet en tv onder de aandacht te brengen”. De oplossing ligt volgens de minister bij de docent. “De leraar moet de kans krijgen om zijn/haar kennis en enthousiasme over te dragen”. Het ministerie is hiervoor verantwoordelijk. Hoe dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, blijft in het filmpje helaas onbeantwoord.

Is meer boeken op de lijst de redding van het literatuuronderwijs? Moet er meer ruimte komen voor klassikaal literatuuronderwijs? Is er in de toekomst nog ruimte voor aandacht voor literatuur in het onderwijs? We zijn benieuwd naar uw mening. Stem mee in de ‘stelling van de week’ en geef een reactie op dit artikel.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.