Onderbouw
151 Boeken
Pim Lammers en Hedy Tjin
Uitgeverij Querido
Rosa heeft prachtige bruine krullen en een opvallende paarse bril. Ze vindt in de boekenkast op school een boek over een meisje dat ook Rosa heet. Zal dat over haar gaan? Ah nee, de Rosa in het boek heeft blonde haren. Rosa telt de boeken in de kast: het zijn er 151 en geen enkel boek gaat over haar! Daar gaat ze iets aan doen. Gewapend met een potlood gaat ze aan de slag.
Met heel weinig woorden pleit Pim Lammers in dit prentenboek dringend voor herkenbaarheid voor alle kinderen. De kleurrijke, heldere illustraties van Hedy Tjin zetten deze boodschap kracht bij. Bekijk samen de boeken bij jullie op school. Hoe divers is jullie bibliotheek? Vinden jullie een boek over een kind met bruine krullen? Of over een kind met twee vaders? Een kind met dezelfde hobby als jij? Waar komen de kinderen uit de boeken vandaan? Hoe wonen ze? Lijken ze op de kinderen in de groep?
Middenbouw
De rode prinses
Paul Biegel en Charlotte Dematons
Uitgeverij Gottmer
De rode prinses is niet zomaar een prinses, nee, het is een prinses die leeft in haar Witte-Torenpaleis, afgesloten van de buitenwereld. Ze is nog nooit buiten de kasteelmuren geweest. Niemand heeft haar ooit gezien. Bestaat ze eigenlijk wel? vraagt het volk zich af. Als ze twaalf jaar wordt, mag ze eindelijk het kasteel verlaten. Onmiddellijk wordt ze ontvoerd door drie woeste rovers.
Meesterverteller Paul Biegel zet in dit stoere, sprookjesachtige verhaal een allesbehalve standaard prinses neer. Ze is totaal niet onder de indruk van de ontvoering. Sterker nog: ze ontsnapt en weet zich dan in haar eentje te redden, zonder de bescherming van het kasteel.
Bespreek samen de klassieke, filosofische vraag over de boom in het bos: als een boom omvalt in het bos en er is niemand bij, heeft die boom dan geluid gemaakt? Als niemand de rode prinses ooit heeft gezien, bestaat ze dan wel echt?
Bovenbouw
Het pad van de Roverkoning
De zeven sleutels – deel 1
Tom Rijpert
Uitgeverij Pelckmans
Zes onbekenden arriveren in de herberg van Kobold de dwerg. Samen met een pratende vos gaan ze op zoek naar de schat van de meedogenloze roverkoning. Wat hen te wachten staat, weten ze niet. Ieder heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen beweegredenen. De zoektocht mondt uit in een spannend avontuur vol gevaren en geheimen, maar ook vol moed, vriendschap en onverwachte wendingen.
Vanaf de eerste bladzijde zit je in ‘een tijd en wereld ver voorbij die van ons’ en wil je alleen maar verder lezen. Alle karakters komen tot leven en hun verhalen zijn zeer herkenbaar. Bovendien eindigt dit spannende avonturenverhaal met een enorme cliffhanger, wat de fantasie van de kinderen prikkelt. Wat denken zij? Hoe gaat het verhaal verder? Hadden zij de obstakels onderweg op dezelfde manier opgeruimd? En, als zij zeven poorten bouwen om een schat te beschermen, hoe zien die er dan uit? Snappen zij hoe de reizigers met elkaar omgaan? Zouden zij meegaan op reis?
Leerkracht
Nog wat geleerd vandaag?
Maarten Huygen
Uitgeverij Boom
Laat kinderen niet alles zelf uitzoeken. Ontdekkend leren, waarbij het kind verantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces, blijkt te leiden tot grotere kansenongelijkheid. In Nog wat geleerd vandaag? pleit Maarten Huygens voor de terugkeer van kennisrijk onderwijs.
Voor taal en rekenen zijn volgens de recente leerpsychologie instructie, kennis en oefening nodig. Huygens volgt leerkrachten, trainers en wetenschappers die deze inzichten toepassen. Een interessant boek voor iedereen die wil weten of leerlingen eigenaar van het eigen leerproces kunnen zijn.
Deze boeken zijn zorgvuldig uitgekozen door schoolbibliotheek-expert Leesvink.
Meer informatie vind je op Leesvink.nl.