Nederlandse kinderen spelen minder vaak buiten en komen minder vaak in de natuur. Ook worden ze steeds ongezonder, zo blijkt uit het recent verschenen Trendrapport Jeugd, natuur en gezondheid 2012-2019 van IVN Natuureducatie. In plaats daarvan zijn kinderen steeds vaker achter een scherm te vinden, en dat terwijl het positieve effect van buitenspelen aantoonbaar doorwerkt tot in het volwassen leven.
Van de Nederlandse kinderen tussen de zes en twaalf jaar speelde in 2013 20 procent nog dagelijks buiten. In 2018 was dit nog maar 14 procent. Van de kinderen die buitenspelen, geeft 28 procent aan dit eigenlijk wel vaker te willen doen. In 2013 was dit 19 procent. Als je kijkt naar jongeren tussen de 12 en de 18 jaar en hun bewegingspatroon, voldeed in 2017 slechts 31 procent aan de Nederlandse norm voor gezond bewegen. Ook hier is een dalende trend ingezet, daar het in 2012 nog om 36 procent ging.
Minder buiten, meer scherm
Betekent dit dat de drempel om buiten te gaan spelen en om te bewegen ook daadwerkelijk hoger wordt? Als je kijkt naar het schermgebruik van de allerjongsten (kinderen tussen de 0 en de 6 jaar oud), lijkt dit wel het geval. Dat is in zes jaar tijd toegenomen van 90 minuten per dag naar gemiddeld 106 minuten per dag in 2018. We gaan dus minder naar buiten en zitten vaker achter het scherm.
Van essentieel belang
En dat terwijl natuurervaringen in de jonge kinderjaren van essentieel belang zijn voor een gevoel van verbondenheid met de natuur. Wie op jonge leeftijd weinig buiten te vinden is, heeft er op latere leeftijd vaak ook niet zoveel mee van doen. En was je als kind vaak buiten te vinden? Dan resulteert dat niet alleen in een positievere houding jegens de natuur, maar ook milieuvriendelijker gedrag én een betere gezondheid.
Kom op, naar buiten!
Alle reden dus, om met leerlingen vaker de frisse buitenlucht op te zoeken. In Nederland zijn er heel wat initiatieven die zich hiervoor inzetten. Zo organiseren IVN en Jantje Beton sinds 2016 de Nationale Buitenlesdag: een oproep aan alle leraren om voor een dag hun onderwijs naar het schoolplein of elders in de natuur te verplaatsen. Tot slot: wil je meer te weten over de relatie tussen buitenspelen en de ontwikkeling van kinderen en hoe je dit verder kunt stimuleren? Lees dan het eerder op OVM verschenen artikel Actief buitenspelen doe je zo.
Hoe krijgen we onze leerlingen vaker buiten? Deel een reactie via onderstaand reactieformulier.