Het is het gesprek van de dag geweest onder studenten, collega’s en iedereen die je sprak. De hele natie raakte er maar niet over uitgepraat Als liefhebber van het songfestival heb ik de afgelopen weken met verwondering gekeken naar de historische ontwikkelingen in de 68ste finale van het Eurovisie songfestival.
Waar onze inzending, Joost Klein, werd gediskwalificeerd, de spanningen enorm waren in Malmö en verschillende groepen tegen elkaar demonstreerden, laat deze editie van het festival een overlap zien met de staat van ons Europa…pa…pa…
Ondanks dat het songfestival in eerste instantie weinig gemeen lijkt te hebben met ons mbo, zijn er toch verrassende overeenkomsten waar ik jou als betrokken collega mee wil laten kennismaken:
Diversiteit
Ons mbo is een melting-pot van verschillende achtergronden, culturen, nationaliteiten en groepen mensen. Waar het songfestival bestaat uit verschillende artiesten uit wisselende landen, zie je deze diversiteit ook in het klaslokaal. Verschillende dorpen, steden en plaatsen vertegenwoordigen diverse culturen binnen onze school. Juist het insluiten van iedereen, zorgt voor een brede uitwisseling van elkaars culturen. Als docenten zijn wij iedere dag bezig om deze culturen met elkaar te verbinden, het botst vaak, maar uiteindelijk hoop je op empathie en begrip. Wij leren onze studenten om te gaan met meningsverschillen en wisselende sociale vaardigheden. Als onderwijs mogen wij hier trots op zijn. Daar kan de European Broadcasting Union nog wat van leren…
‘Als docenten zijn wij iedere dag bezig om deze culturen met elkaar te verbinden.’
Competitie
Binnen het mbo bestaat er een soort songfestival, de Skills Heroes, een evenement waar verschillende delegaties van diverse mbo-opleidingen met een kandidaat strijden om de felbegeerde eerste plek. Ieder jaar vindt de wedstrijd plaats op een locatie binnen een andere stad. In de competitie strijden scholen en kandidaten tegen elkaar om de beste in hun vakgebied te worden. Klinkt bekend?
Beoordeling
Waar het songfestival gebaseerd is op de smaak en invloed van een vakjury en het publiek, zie je dit ook terugkomen in ons onderwijs. Als mbo-scholen zij wij continue ons onderwijs aan het bijschaven, aanpassen en updaten naar de smaak van het werkveld, studenten en de veranderende samenleving. De mate van aanpassing hangt sterk af van wat een toekomstige minister van onderwijs van ons verwacht. Onze studenten zijn onze jury en de samenleving het publiek. Zij kijken continue mee naar wat wij doen. Dit werkt over het algemeen goed, maar neemt ook veel prestatiedruk met zich mee voor onze studenten. Waar leggen wij als onderwijzers de balans? Mag het publiek of de jury wel zoveel invloed hebben?
Grand Final
De afgelopen weken heeft het nieuws van Joost Klein zelfs het acht uur journaal gehaald en de Nederlandse politiek. Tegelijkertijd is onze formatie bezig in de volgende fase. Het ‘bidbook’ van onze regering is met ons als publiek gedeeld. Het woord onderwijs is 27x verwerkt in het hoofdlijnenakkoord. Echter niet in erg concrete bewoordingen.
Aan alle formerende partijen en de toekomstige minister van onderwijs wil ik de volgende boodschap meegeven: diskwalificeer onze motor van de samenleving, het mbo, niet zoals Joost Klein is overkomen. Laat jongeren weten dat je hen ziet, ongeacht niveau, afkomst of achtergrond. Laten wij samen zorgen dat ons MBO-pa-pa weer 12 punten krijgt vanuit de politiek in het regeerakkoord! MBO, let’s come together…
Ryan Smulders werkt als docent maatschappijleer in het mbo. ‘Het mbo heeft mijn hart gestolen! Als ‘gen-z’ leraar geef ik les én ben ik onderdeel van dezelfde generatie die in onze klaslokalen te vinden is, generatie Z. In mijn columns neem ik je graag mee in thema’s rondom generatie-denken, mijn ervaringen als jonge docent en de invloed van actualiteit op ons werk.’