Ik heb niets tegen lespakketten. Integendeel: ik heb er zelf een aantal geschreven. Maar soms lijkt het wel alsof lespakketten de wereld moeten redden. 112-bellers, loverboys, pesten, roken …
… soa’s, terrorisme, Zwarte Piet, zwerfafval: zo’n beetje alles waar we vanaf willen, is onderwerp van een lespakket. Maar lespakketten zijn er ook voor mensen en dieren die juist begrepen willen worden. Astmalijders, bijen, Cliniclowns, gehandicapten, homo’s, indianen, reuzenpanda’s, vluchtelingen, voetbalvrouwen, Zwarte Piet …
Ik heb medelijden met de juffen en meesters die al die pakketten aangeboden krijgen. Niet dat er niets zinnigs tussen zit, maar zie het kaf maar eens van het koren te scheiden. Het probleem is natuurlijk dat de afzenders een boodschap hebben te verkondigen. Bijen zijn goed, roken is slecht. Gehandicapten zijn niet zielig, reuzenpanda’s wel.
Nu zullen er weinig mensen zijn die daar iets tegenin te brengen hebben, maar wat doe je met de lespakketten van Shell en Greenpeace? Ze zeggen allebei dat ze het beste voorhebben met ons klimaat, maar hebben daar heel verschillende ideeën bij. En wat doe je met de lessen van ‘Slager in de klas’ en ‘Wakker Dier? Ik zag zelfs dat de lessen van die laatste stichting aanleiding waren voor de Vereniging van Varkenshouders om een ‘meldpunt valse lesstof’ in het leven te roepen. Kennelijk wordt er een hele feiten-en-meningenoorlog uitgevochten met lespakketten als wapen en het klaslokaal als slagveld.
Zou het dan niet gaaf zijn om verschillende van zulke lespakketten tegelijk de klas in te halen? Dan krijg je dus een soort lessen over lespakketten. Daar wil ik wel een lespakket bij schrijven.
De intro heb ik al: ‘In dit lespakket leren de kinderen omgaan met lespakketten. Lespakketten zijn leuk, maar kinderen zijn zich vaak niet bewust van de gevaren van een lespakket. De meeste lespakketten zijn gratis. Waarom zou dat zijn? Wie is de afzender? Wat wil hij met het lespakket bereiken? Daarover gaat dit lespakket. De lessen maken gebruik van verschillende werkvormen, kosten nauwelijks voorbereiding van de leerkracht, sluiten aan op die en die kerndoelen en doen een beroep op allerlei 21e eeuwse vaardigheden.’
Die laatste zin heeft een beetje lespakket altijd in een of andere vorm in de handleiding staan. De makers weten ook wel waar een school zijn lespakketten op uitkiest. Ik hoop alleen dat scholen op hun hoede blijven voor al die stoute, gemene, valse lesstof. Anders is het slagveld niet te overzien.