‘Dit was mijn boekbespreking over “Het bijzondere beestjesboek”.’ Met een dramatisch gebaar klapt Jelle zijn boek dicht. Hij krijgt een groot applaus van zijn klasgenoten.
Op mijn vraag wie er tips en tops voor Jelle heeft, schieten de vingers de lucht in. Mara vindt dat Jelle nog wel wat harder mag praten. En Michelle complimenteert hem met het originele informatieboek. ‘Het is een boek dat goed bij je past!’ sluit Thijmen af. Jelle straalt van oor tot oor.
In het laatste blok van het schooljaar houden alle kinderen een boekbespreking. Heel simpel, heel spelenderwijs. Mijn lieve leerlingen starten met de titel en de auteur, vertellen vervolgens kort waar het boek over gaat en sluiten af met een stukje voorlezen.
De boekbespreking valt onder onze boekpromotie en daar besteden we in groep 3 veel aandacht aan. Leesplezier verhogen vind ik als leerkracht ontzettend belangrijk. Van boekendans tot The Boeken Voice, van lezen met leesmeters tot toneellezen; we laten onze zes- en zevenjarigen op verschillende manieren kennismaken met boeken. Dit tot groot plezier van groep 3.
Zo’n boekbespreking is werkelijk prachtig om te zien. Lola presenteert alsof ze live het nieuws verslaat en Dave lijkt wel de showmaster van een quiz. Jamie is haar boek vergeten, maar trekt impulsief een al eerder gelezen boek uit de kast en houdt er een interessant betoog over. Elin showt niet alle plaatjes uit het boek, omdat ze vindt dat kinderen het boek zelf maar moeten lezen en Suus moet ik na acht bladzijden voorlezen vriendelijk verzoeken te stoppen. David heeft een hulpbriefje in zijn boek geplakt en de verlegen Emma wil dat ik naast haar kom staan, omdat ze het zo spannend vindt. Vijfentwintig kanjers, vijfentwintig kanjers van boekbesprekingen. Want spannend of niet, ze staan er allemaal. Groter en wijzer. Vloeiender en vlotter lezend, terwijl ze de klas trots vertellen – inclusief een heerlijk ongezouten mening – over hun favoriete boek. Wat heb ik toch een mooi vak.
Als laatste is Charlie aan de beurt. Trots toont ze haar lievelingsboek “De film van Knorretje”. ‘Ik vind het boek zo leuk omdat een biggetje mijn lievelingsdier is en ik een Knorretje-knuffel heb. Oh ja, eerst vond ik lezen heel stom, maar nu heel erg leuk.’ Missie geslaagd, denk ik.
Groep 3. Ik kan er een boek over schrijven en er een boekbespreking over houden. Maar eerst gaan we genieten van de zomer.
Fijne vakantie allemaal!