Home » Gruwelijk eng

Gruwelijk eng

'Met de vertelflamingo in zijn handen geklemd vertelt hij dat hij doodsbang is voor clowns.'

Met de vraag ‘Waar ben je bang voor?’ open ik het kringgesprek in groep 3. De vingers vliegen de lucht in. Ik pak de vertelflamingo erbij en geef als eerste Juul de beurt.

‘Octopussen’, luidt haar antwoord. Nic heeft het niet zo op kleine vliegende insecten, alhoewel hij vogels en kippen ook niet zo relaxed vindt. Zoë en Bente zijn net als de juf bang voor slangen en Joey wil liever geen vleesetende planten in het wild tegenkomen. Ik stel hem – en ook de andere kinderen – gerust. In onze buurt vind je die nergens. Ravi bekent dat hij bang is voor oorlog. Nog voordat ik mijn mond kan opendoen, troost Joey zijn klasgenoot. ‘Die vind je ook niet in onze buurt. Wees maar niet bang!’

Dan steekt Fouad zijn vinger op. En met de vertelflamingo in zijn handen geklemd vertelt hij dat hij doodsbang is voor clowns. Vanwege de rode neus. En de witte schmink. ‘Want je weet niet wie erachter zit’, legt hij uit. Dat vinden de kinderen maar raar. ‘Dan kun je dus nooit naar het circus of naar McDonalds!’ zegt Mounia. ‘En wat doe je dan als je er eentje ziet?’ ‘Hard wegrennen.’ Fouad kijkt intussen alsof er ieder moment een clown de klas kan binnenstappen, dus ik knik hem bemoedigend toe. Ik begrijp hem namelijk maar al te goed.

‘Wie is er nou bang voor clowns?’ roept Lexi uit. ‘Nou, ik! Ik vind ze echt heel eng!’ geef ik toe. Het is acuut stil en de kinderen kijken mij vragend aan. Zo goed en kwaad als het kan, vertel ik over mijn coulrofobie. Ontstaan na het zien van de film It. De remake laat ik voorlopig dus nog even aan me voorbijgaan.
‘Maar juf, jij bent al oud. Dan kun je toch niet bang zijn voor clowns?’ Lexi kan het werkelijk waar niet geloven. Dat de kinderen mij oud vinden, vind ik nog beangstigender dan clowns.

Ik besluit het gesprek daarom over een andere boeg te gooien en introduceer het thema van ons volgende project. De kinderen zijn enthousiast bij het horen van het thema ‘gruwelijk eng’ en hebben meteen griezelig goede ideeën. Ricardo wil zijn vogelspin – op batterijen en met een afstandsbediening – meenemen, Kelly heeft een spookmasker dat ze graag wil laten zien en ik hang het kartonnen glitterskelet van de Action op. Na de introductie van de spannende kinderboeken lees ik voor uit De Gruffalo en tot slot gaan de kinderen aan de slag met de eerste opdracht.

Dan komt Fouad nog even naar me toe. Met een bibber in zijn stem vraagt hij of we het ook over clowns gaan hebben met het project. Ik verzeker hem dat zolang ik zijn juf ben, er geen clowns de klas binnenkomen. Hij zucht opgelucht. ‘Fijn juf, want clowns, die zijn gewoon gruwelijk eng!’

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.