‘Juf, komt een raptor ook uit een ei?’ Riley kijkt me vragend aan. ‘Als je een velociraptor bedoelt, dan ja,’ is mijn antwoord. Riley zet grote ogen op. Zijn juf heeft blijkbaar kennis van dino’s! De fascinatie die mijn broertje vroeger voor die beesten had, werpt nu zijn vruchten af. ‘En een t-rex? En een stegosaurus?’ vervolgt Riley. ‘Ja, ook die komen allemaal uit een ei.’
Met de lente in aantocht onderzoeken mijn lieve leerlingen welke dieren er uit de buik van mama komen en welke dieren uit een ei. Een mooi en interessant thema. Onder andere krokodillen komen uit een ei, bijna alle slangen, alle vogels – dus ook de flamingo – en haaien. De rest wordt ‘gewoon’ geboren. Al weet Joep te vertellen dat de mierenegel en het vogelbekdier zoogdieren zijn die wél eieren leggen. Dat wist ik dan weer niet. Zo zie je maar dat je als juf ook elke dag leert.
Terwijl de kinderen druk bezig zijn met hun ‘onderzoek’, komt Elle naar me toe. ‘Juf, ik ben ook uit een ei geboren.’ Ik kijk haar niet-begrijpend aan. ‘Jij uit een ei? Nee joh, jij komt uit mama’s buik.’ ‘Nee, ik kom uit een ei. En Claudia ook.’ Claudia is haar tweelingzus. Elle slaakt een diepe zucht: ‘Juf, wij komen uit één ei, want wij zijn een eeneiige tweeling!’ Ah, nu valt het kwartje. Ik moet lachen en vertel dat dit een heel ander soort eitje is. ‘Maar wat voor eitje is dat dan?’ vraagt Elle. En die vraag had ik uiteraard kunnen verwachten.
Ondertussen heeft heel groep 3 de oren gespitst en wacht met smart op mijn antwoord. Ik ga er even goed voor zitten en leg dan op kindniveau uit over welk eitje het gaat in de zaak Elle/Claudia. De kinderen vinden mijn verhaal nogal boeiend en na afloop vatten ze het hele epistel samen.
‘Dus de meisjes hebben eitjes in de buik?’ vraagt Feline. ‘Ja, en door te knuffelen met een jongen komt er een baby uit dat eitje,’ voegt Thijmen toe. ‘Is jouw baby ook zo geboren, juf?’ vraagt David. ‘Ja, en jullie ook,’ dien ik van repliek. ‘Is zo’n knuffel dan hetzelfde als een vriendenknuffel?’ wil Emma weten. ‘Nee,’ roept Riley, ‘dat is speciaal knuffelen. Dat doen papa’s en mama’s. Met de deur op slot.’
Aan de kreten die worden geslaakt te horen, is dit fenomeen herkenbaar. Opgelucht gaat groep 3 verder met het onderzoek. En deze juf – enigszins opgelucht dat ze niet uit de doeken hoeft te doen wat papa’s en mama’s uitspoken met de deur op slot – geeft weer antwoorden op de vraag welke dieren er uit een ei komen.
Van dinosaurussen tot eeneiige tweelingen, van mierenegels tot speciaal knuffelen. Een lesje voortplanting in groep 3 is appeltje eitje.