Home » Column: The optimism gap

Column: The optimism gap

Laatst las ik in de Volkskrant het volgende: “’Zelfbeklag, klagen en kritiek staan in hoog aanzien in de vaderlandse geschiedenis”, aldus historicus Herman Pleij in zijn Kleine mentaliteitsgeschiedenis van de Nederlander. “Neem alleen al het Wilhelmus. Dat is geen pompeus volkslied over de glorie van de natie, maar eerder een klagerige hymne over Willem van Oranjes tegenslagen.”’

Pessimisme-top 3
Ook nu heerst er onder Nederlanders vaker ongenoegen dan onder onze Europese medeburgers. Nederland staat dan ook in de pessimisme-top 3. Had u dat al verwacht? Laten we, voor ik over het onderwijs begin, even kijken naar de cijfers:

Enerzijds verwacht maar dertig procent van de Nederlanders straks minder geld in de portemonnee te hebben. Europees gezien zijn we dan ook het minst bang om onze baan kwijt te raken. Anderzijds ziet 64% van de Nederlandse bevolking de economie als geheel erg somber in. Dit blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Zonder regenpak
Voilá: The optimism gap! De individuele Nederlander stapt zonder regenpak op zijn fiets. Het zal voor hem namelijk niet zo’n vaart lopen. En dat terwijl hij op Buienradar donkere regenwolken ziet naderen. Deze volksaard – thuis optimistisch maar landelijk pessimistisch – wordt ook weleens in het onderwijs weerspiegeld. Even generaliseren:

Iedere docent stopt met plezier veel tijd in zijn werk, geeft lekker les, heeft goede contacten, boekt goede resultaten en zet steeds meer ICT in. Maar wel heeft hij forse kritiek op de pessimistische stroom van bezuinigingen, op de steeds grotere klassen, volle vergaderdagen en uitvallende schoolnetwerken. De toekomst van het onderwijs ziet er niet goed uit, maar de leerlingen en de docent redden zich prima.

Hoe komt het dat docenten weleens pessimistisch denken over de toekomst van het onderwijs? En heeft u daar zelf ook weleens last van? Waar ligt dat aan?

Emiel Stevens – accountmanager Talen en Kunstvakken

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.