Nieuwe schriften worden uitgedeeld, agenda’s vullen zich met huiswerk en de koffieautomaat in de lerarenkamer draait op volle toeren. Op het eerste oog lijkt alles weer bij het oude in het onderwijs. Het is ook leuk om de leerlingen terug te zien en om weer ‘live’ les te geven. Maar terwijl veel werkende ouders opgelucht ademhalen, blijkt het bij veel scholen een flinke klus om überhaupt een leerkracht voor de klas te hebben staan.
Dat heeft vooral te maken met leerkrachten met klachten die zich moeten laten testen, en daarna tot soms wel drie dagen thuis moeten wachten op de uitslag. Vervolgens staat de directeur, een administratief medewerker of ib’er voor de klas. En is er écht niemand anders beschikbaar, dan zit er niets anders op dan de klas naar huis te sturen. Inmiddels heeft de Tweede Kamer ingestemd met het versneld testen van onderwijspersoneel in het basis- en voortgezet onderwijs.
Afstand blijft moeilijk
Het hanteren van de regels blijft een uitdaging. Zo bleek de anderhalve meter afstand op veel scholen moeilijk te handhaven. In de klassen gaat het nog wel, maar eenmaal in de gangen en op het schoolplein wordt het lastig voor de leerlingen. En dat is ook niet vreemd, want hoe leg je aan een leerling uit dat hij of zij bij het sporten geen afstand hoeft te houden, maar op school wel? In het speciaal onderwijs is afstand houden des te ingewikkelder. Het komt regelmatig voor dat lichamelijk contact of nabijheid echt nodig is. Bovendien kun je een klas met leerlingen met gedragsproblemen niet zomaar splitsen en op een andere plek zetten. De regels voor afstand op scholen zijn inmiddels weer versoepeld.
Snotneus of snotneus+?
In de afgelopen weken gingen de gesprekken in de lerarenkamer waarschijnlijk meer dan eens over de hoeveelheid snot die een leerling heeft. De richtlijnen over verkoudheid, ventilatie en mondkapjes zijn niet altijd duidelijk, ze verschillen per regio en veranderen snel. Als een leerling een snotneus heeft, wanneer kun je die dan naar huis sturen?
Meer scholen sluiten
Daarnaast zijn veel leraren bezorgd over het besmettingsgevaar op school. In een aantal plaatsen in Nederland sloten scholen hun deuren na een positieve test bij een leraar of leerling. Andere scholen bleven juist open, omdat ze doorgang van het onderwijs willen garanderen. Helpt betere ventilatie? Of moeten ze toch mondkapjes gaan gebruiken? Het houdt de talrijke schooldirecties dagelijks bezig.
Lokale of regionale maatregelen
De hoop is natuurlijk dat het versneld testen van onderwijspersoneel het beoogde resultaat heeft en dat leerkrachten zo snel mogelijk – na een negatief testresultaat – weer voor de klas staan. Daarmee zou misschien een klein deel van het probleem zijn opgelost. Maar de besmettingen blijven oplopen en er is nu officieel sprake van een tweede golf. Is het onderwijs voorbereid op een volgende lokale of regionale lockdown? Verschillende scholen hebben de noodplannen en draaiboeken al in de kast liggen. Die schakelen dan bijvoorbeeld over op digitaal thuisonderwijs of kiezen voor het herverdelen van de klassen.
De leerling
Een ding is duidelijk: de leerling delft het onderspit. Want in de afgelopen maanden is wel gebleken dat het voor veel leerlingen lastig is om gemotiveerd te blijven, wanneer de structuur van het dagelijkse, klassikale onderwijs verstoord raakt. Ook blijkt uit onderzoek dat een behoorlijk aantal leerlingen een leerachterstand heeft opgelopen door het missen van lessen, instructies of extra begeleiding. Het te allen tijde door laten gaan van de lessen – op school of digitaal – blijft voor ons onderwijs voorlopig nog een grote uitdaging.
Hoe gaat het nu bij jou op school? En hoe kijk jij tegen de komende maanden aan? Laat het ons weten via het reactieformulier.