Home » Creatief met afstand: hoe mbo-docenten verbonden blijven

Creatief met afstand: hoe mbo-docenten verbonden blijven

Op afstand contact houden is inmiddels zó normaal, dat het bijna geen ‘nieuw normaal’ meer is.
En hoewel we elkaar en onze studenten veel te weinig ‘echt’ zien, worden we steeds creatiever in tools en tricks om elkaar op te zoeken.
In dit interview vertellen mbo-docenten Simone en Sarieke hoe zij samenwerken op hun school. Omdat ze allebei binnen Zorg & Welzijn werken, weten ze hoe belangrijk aandacht voor elkaar is.

Willen jullie jezelf even voorstellen?

“Ik ben Simone Kroes – van Doren, docente Verpleging en Verzorging op het Koning Willem I college in Den Bosch. Ik kom uit de verpleging en heb dertien jaar geleden de overstap naar het onderwijs gemaakt. Dit jaar ben ik mentor van twee BOL-groepen. Ook geef ik les aan BBL-groepen Verzorgende IG.”

 

“Mijn naam is Sarieke Haken, ik ben docente Welzijn op het Horizon College in Alkmaar. Ik ben in 2002 in het onderwijs gestapt. Eerst in het voortgezet onderwijs, vanaf 2005 op het mbo. In Alkmaar geef ik les aan Kinderopvang niveau 3, Onderwijsassistenten en Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker. Ook ben ik mentor van de tweedejaars Kinderopvang en voorzitter van ons subteam”.

Hoe vaak zien jullie je team? En hoe vaak komen je studenten naar school?

Simone: “Op onze school mag maximaal 20% bezetting zijn. Mijn eerstejaars studenten zijn daardoor alleen woensdagochtend op school. Dat is ook het enige moment dat ik er ben.
Mijn derdejaars studenten zijn in dit schooljaar nog maar één keer op school geweest, in de eerste week na de vakantie. En dat was ook nog in groepjes. Deze nieuwe groep is nog nooit fysiek met zijn allen bij elkaar geweest.”

Sarieke: “Ik kom ook één dag in de week naar school. Op die dag zijn mijn leerlingen gesplitst in een praktijkgroep en een theoriegroep. Mijn collega’s zie ik die dag helaas maar heel kort. We mogen namelijk alleen voor de lessen naar school komen, niet om er te ander werk te doen. Bovendien mogen er nu maar zes collega’s tegelijk in de lerarenkamer. Die is dus snel vol.”

Dus bijna al jullie contact is op afstand. Hoe doen jullie dat?

Sarieke: “Wij werken al een paar jaar agile met ons lerarenteam. Elke vier weken bepalen we de inhoud van de komende sprint. En elke week hebben we een stand-up. Die overleggen vinden nu volledig digitaal plaats. En dat bevalt eigenlijk best wel goed! Die wekelijkse meeting is het moment waarop we elkaar allemaal zien. We voelen ons erg verbonden en verantwoordelijk. Want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. En willen de kwaliteit van onze online lessen samen hoog houden!”

Simone: “Ik bel veel met mijn mede-mentor. Dat vind ik fijn en waardevol. We bespreken hoe gaat met elkaar en met onze studenten. Ook houden we samen goed bij dat we al onze studenten spreken. Doe je dat niet, dan horen we misschien te weinig van de stillere studenten. Via Microsoft Teams hebben we ook 1-op-1-gesprekken met onze studenten. We hebben het dan over de stage, die gelukkig gewoon door kan gaan, de lessen en hun privé-situatie.”

Sarieke: “Ik merk dat je met een positieve insteek heel ver komt. Bij elke uitdaging zeggen wij ‘Wat kan er wel?’. In ons online lesprogramma ‘zenden’ we veel minder en zetten we de studenten veel meer aan het werk. Dat bevordert hun zelfstandigheid.
Een mooi voorbeeld is het Sesamstraat-project voor de kinderopvang. Daar hebben de studenten een livestream verzorgd met poppenkast en liedjes. Onze supercreatieve docenten Drama hebben hen daarin op afstand ondersteund.

Hebben jullie nog tips en adviezen voor andere scholen? Wat werkt goed bij jullie?


1. Contact houden met ouders

Sarieke: “Wij besteden extra aandacht aan het contact met ouders. Omdat studenten nu veel meer thuis zijn, zijn hun ouders nog belangrijker. Voor de eerstejaars hadden we een extra digitale ouderavond. En in mijn eigen groep tweedejaars heb ik een heleboel praktische informatie dit jaar rechtstreeks naar de ouders gestuurd. Normaal gaat dat via de studenten, maar dat zorgt soms voor ‘ruis’ in de communicatie. En dat willen we dit jaar voorkomen.

2. In contact komen met je directie

Simone: “Op onze school kun je deelnemen aan een openbaar groepsgesprek met de directie. Je kunt je hier zelf voor opgeven. Ik heb dit nog niet gedaan, maar van een paar collega’s heb ik positieve geluiden gehoord. Het is een mooie gelegenheid om vragen over het beleid te stellen. En collega’s van andere richtingen te ontmoeten.”

3. Aandacht geven aan elkaar

Sarieke: “Juist omdat je in digitale vergaderingen efficiënter met je tijd omgaat, ben je vaak sneller klaar dan ‘vroeger’. Wij gebruiken die tijd om elkaar te vertellen hoe het privé met ons gaat en hoe we ons voelen. Dit ‘rondje Dierenbos’ zoals wij dat noemen, maakt ons als team nog hechter.”

4. Koffiemomentjes inplannen

Simone & Sarieke: “Plan bewust koffiemomentjes in om met collega’s bij te kletsen. Zet ze letterlijk in de agenda, anders kom je er in de waan van de dag misschien niet aan toe. Deze digitale variant van je praatje bij het koffiezetapparaat zorgt voor die o zo belangrijke rustmomentjes in je dag.

5. Je online tool goed benutten

Simone: “Online lesgeven heeft ook voordelen! Je kunt bijvoorbeeld je les opnemen en snel switchen tussen jezelf en een video of afbeelding. Wij werken met Microsoft Teams en daarin vind ik de chat heel handig. Mijn studenten kunnen op elk moment hun vragen stellen en ik kan ze beantwoorden wanneer het uitkomt. Ook kun je outbreak-room aanmaken om met een deel van je studenten te overleggen of extra uitleg te geven.

6. Samen strijden

Simone: wij hebben met ons team een online pubquiz gedaan. Erg leuk om ook buiten schoolonderwerpen en schooltijden lol te hebben met elkaar.
Sarieke: “Wat leuk Simone! Samen je best doen voor een doel is echt verbindend he? Ik merk dat heel goed bij ons in het team: ons samen verantwoordelijk voelen voor elkaars situatie, voor goede lessen en voor tevreden studenten versterkt onze band als docententeam!”

Heb jij ook een tip? Of wil je jouw ervaring delen? Laat het weten via onderstaand formulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.