Hoe kun je jongeren motiveren voor cultuur? Die vraag staat centraal in de publicatie van CJP ‘Cultuur Jongeren Profiel’. YoungWorks deed in samenwerking met Motivaction onderzoek naar verschillende typen jongeren en ontwikkelde een segmentatiemodel. Niet door jongeren als homogene groep te benaderen, maar door in te spelen op hun specifieke kenmerken en interesses behaal je het beste resultaat. Eerder was op YoungWorks Blog al te lezen welke verschillende typen jongeren we kunnen onderscheiden op het gebied van kunst en cultuur. Maar hoe kunnen we deze vier specifieke doelgroepen aanspreken?
In het model wordt onderscheid gemaakt tussen passieve maar geïnteresseerde toeschouwers, actieve ondernemende cultuurfans, sociaal creatieve entertainers en honkvaste cultuurmijders. Het model biedt goede aanknopingspunten voor culturele instellingen en professionals die jongeren willen motiveren voor kunst en cultuur. Door een aantal aanpassingen te doen in bijvoorbeeld een lesprogramma, cultureel aanbod of communicatie kun je de verschillende types aanspreken, bijvoorbeeld door leerlingen een verschillende rol of functie te geven bij een project.
Het is vrij eenvoudig om er achter te komen met welke typen jongeren u te maken heeft in uw klas of als publieksgroep. Door te vragen wat ze belangrijk vinden, wat hun interesses en hobby’s zijn, wat ze vinden van kunst en cultuur en wat het voor hen betekent, wordt al snel duidelijk in welke categorie van het segmentatiemodel de desbetreffende jongeren thuishoren.
Tips per type
In de onderzoekspublicatie staan veel verschillende tips per type jongeren om cultuureducatie, -communicatie en -marketing beter op de verschillende groepen af te stemmen. Hier lichten we alvast een tipje van de sluier op.
Voor de Geïnteresseerde Toeschouwer is het bieden van veel inhoud belangrijk zodat het niet te kinderachtig wordt. Vertel hen ook waarom het interessant voor ze is. Ook moeten ze de mogelijkheid krijgen om individueel rond te kijken en eventueel zelf iets te ondernemen.
Ondernemende Cultuurfans zien kunst en cultuur als iets sociaals, dus zij ondernemen het liefst iets in groepsverband. Bied hen uitdaging, een podium en geef hen het gevoel dat ze iets speciaals doen. Ze behoren graag tot de voorlopers.
Voor de Creatieve Entertainers is het belangrijk dat het aanbod toegankelijk, aansprekend en populair is. Ze willen zelf aan de slag, dus zorg voor interactie. Ook kan het een goed idee zijn om het aanbod te relateren aan muziek.
De Honkvaste Cultuurmijders zijn niet zo geïnteresseerd in kunst en cultuur. Voor hen is het belangrijk dat het aanbod dicht bij hun dagelijkse belevingswereld staat. Door te verwijzen naar actuele nieuwtjes of weetjes wek je ook bij hen de interesse voor kunst en cultuur. Bij deze groep is het ook belangrijk dat ze weinig zelf hoeven in te brengen; dien het aanbod in hapklare brokken op.
Merkt u als docent bovenstaande types op in de klas? En denkt u dat het haalbaar is om tijdens de les in te spelen op specifieke kenmerken en interesses van uw leerlingen?
Wilt u de onderzoekspublicatie ‘Cultuur Jongeren Profiel’ ontvangen, neem dan contact op met Bas Delmee.
bron: YoungWorks