Het is geen geheim dat veel leerlingen op het gebied van ICT voorlopen op hun docenten. Dat is niet zo erg, maar het vormt voor sommige docenten wél een extra barrière om te starten met ICT in de klas. En dat is jammer: het kan namelijk een verrijking zijn van uw lessen.
Docent moet niet achterblijven
“Docenten moeten zich nu echt verdiepen in de belevingswereld van hun scholieren. Anders gaat het resoluut mis. We willen voorkomen dat ze een relikwie van de vorige eeuw worden”, zei Sebastiaan Dingelmans (woordvoerder VO-raad) eind maart tegen de Telegraaf. Dingelmans benadrukt dat docenten niet achter moeten blijven op hun leerlingen. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Maar hoe pak je zoiets aan?
Om te beginnen zou u een webapplicatie kunnen verkennen: Onderwijs van Morgen heeft bijvoorbeeld een speciale handleiding gemaakt voor Weebly. Of u zou eens kunnen kijken naar Edmodo: de ‘Facebook’ voor het onderwijs.
ICT coaches
Bij scholengemeenschap Stad&Esch, waar iedere leerling met een laptop werkt, maakten ze van de nood een deugd: Daar is sinds vorig jaar een team van jonge ICT coaches bezig om docenten bij te spijkeren op het gebied van ICT en social media. Ze bieden ondersteuning aan docenten en geven verschillende workshops: bijvoorbeeld over het Smartboard. Daan Boerée, ICT coach én leerling, is erg enthousiast over deze aanpak: “Je leert de mensen iets die jou in het klaslokaal wat willen leren. De leerling helpt de leraar. Dat is de omgekeerde wereld maar het is wel hartstikke leuk!”
Hoe is het bij u op school met het gebruik van ICT en sociale media in de klas? En welke oplossing ziet u voor de groeiende digitale kloof tussen leerlingen en docent? Geef hieronder uw reactie en stem mee in de poll op de homepage!