Home » De kracht van jouw duim: mediawijsheid in de klas

De kracht van jouw duim: mediawijsheid in de klas

Heb jij het onder de duim? Die vraag staat dit jaar centraal tijdens de Week van de Mediawijsheid van 16 tot en met 23 november. Activiteiten in deze week dagen jong en oud uit om te reflecteren op hun mediagebruik én -vaardigheden. Wat doe jij met de klas tijdens de Week van de Mediawijsheid?

Mediawijsheid in de vingers

Met de opmars van de smartphone is onze duim een machtig instrument geworden. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, met je volgers delen wat je vandaag hebt meegemaakt of op zoek naar een nieuwe date? Je duim regelt het allemaal. Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want we doen steeds meer online en het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben. Wat heb je eigenlijk nodig om mee te kunnen komen in een samenleving die steeds digitaler wordt?

Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt aandacht gevraagd voor het belang van mediawijsheid. Met het thema ‘Heb jij het onder de duim?’ richt initiatiefnemer Mediawijzer.net zich dit jaar op iedereen die wel een helpende hand kan gebruiken. Netwerkpartners van Mediawijzer.net – van musea tot scholen – organiseren door het hele land activiteiten en onderzoeken waaraan je vandaag de dag moet voldoen om jezelf ‘mediawijs’ te noemen.

Ambassadeur Lucas van het Jeugdjournaal

De populaire NOS Jeugdjournaal presentator Lucas van de Meerendonk verbindt zich dit jaar als ambassadeur aan de Week van de Mediawijsheid en zal zich inzetten om jong en oud mediawijzer te maken. De 32-jarige presentator vertelt waarom hij het belangrijk vindt om zijn steentje bij te dragen aan meer bewustwording rondom mediawijsheid:

“Ook ik ervaar bij het NOS Jeugdjournaal hoe leuk en belangrijk het is om via (sociale) media op de hoogte te blijven en nieuws te delen. Maar lang niet iedereen heeft mediawijsheid al goed in de vingers. Dat merkte ik bijvoorbeeld laatst toen er op de Insta-pagina van het Jeugdjournaal een foto van mijn baby werd geplaatst. ‘Wat een stomme naam’, ‘wat kijkt dat kind raar’ waren een paar van de reacties. Nou ik kan je vertellen; ook al kan ik er best tegen, het is toch niet leuk om te lezen. Het wordt steeds belangrijker om mediawijs te zijn. Zaken als hoe gedraag je je online, maar ook welke media zet je slim en veilig in en hoe regel je je privacy-instellingen horen hier allemaal bij.”

Wat doe jij tijdens de Week van de Mediawijsheid?

Tijdens de Week van de Mediawijsheid kun je tal van mediawijze activiteiten ondernemen met de klas. Bezoek een activiteit bij jou in de buurt of ga zelf aan de slag met de handige lestips voor leraren. Organiseer bijvoorbeeld een debat over mediawijze thema’s als nepnieuws of smartphonegebruik, met het Mediawijsheiddebat voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Of doe met groep 7 of 8 mee aan MediaMasters: een serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media. Tijdens de Week van de Mediawijsheid vindt de landelijke wedstrijd van MediaMasters plaats. In vijf spannende speldagen van een uur strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ en mooie prijzen. Dit jaar kun je al in oktober starten met een voorbereidende MediaMissie. Mis ‘m niet, want daarin kan jouw klas alvast oefenen met de verschillende vraagsoorten en mediawijze onderwerpen, ter voorbereiding op de Week van de Mediawijsheid.

Wat doe jij dit jaar tijdens de Week van de Mediawijsheid? Surf naar de website voor tips, lesmateriaal en om te zien wat er bij jou in de buurt wordt georganiseerd.

Laatste onderwijsnieuws

Een kledingkast van een tiener

Lied van de maand: Ik weet het niet!

Elke dag maar die vraag wat je aan moet. Soms weet je het gewoon niet! Zing mee met een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.