Reactie op Onderwijs 2.0: student wil wel, docent is sloom, in Metro, 23 augustus 2010
Met interesse las ik het artikel over “Onderwijs 2.0: student wil wel, docent is sloom” in de Metro van 23 augustus. Nu ging het hier natuurlijk over een speciale studenteneditie, en is het begrijpelijk dat een dergelijke insteek het bij de studenten goed doet. Wie wil er nu niet zijn docenten voor sloom uitgemaakt zien? Maar hoewel er zeker slome docenten zijn, vooral op het digitale vlak, denk ik er over het algemeen toch wat genuanceerder over.
Implicaties van sociale media
Als eerste zal ik toegeven dat het ook mijn ervaring is dat de studenten in het gebruik van sociale media over het algemeen voorlopen op veel docenten. Ik ben het er dan ook mee eens dat het voor de student de normaalste zaak van de wereld is om met sociale media om te gaan. Maar… begrijpen hoe het werkt en wat de praktische en strategische mogelijkheden zijn binnen hun werkveld, dat is wat de studenten nog moeten leren. Vraag de gemiddelde student maar eens wat de implicaties van sociale media (en andere digitale ontwikkelingen) voor communicatie, marketing, onderzoek, management, etc. zijn, dan staat hij of zij toch met de mond vol tanden. En maar goed ook, want dan hebben wij als docenten gelukkig meerwaarde.
E-business
Op de Academie voor Toerisme hier bij NHTV werden er al een paar jaar binnen bepaalde vakken accenten gelegd op sociale media, digitale ontwikkelingen en hun uitwerking op verschillende domeinen. Maar sinds vorig jaar hebben we het hele online vraagstuk wat grondiger en strategisch aangepakt.
In de propedeuse geven we vanaf dit jaar grotendeels gestandaardiseerd over de breedte van alle toeristische opleidingen het vak E-business. Er wordt hierin op inleidende wijze aandacht besteed aan digitalisering van de productie en distributie van het reisproduct, en de razendsnelle ontwikkelingen daarin. Het voornaamste doel is de student inzicht verschaffen in de rol / functie / ontwikkelingen rondom internet als informatie- en verkoopkanaal binnen het toeristisch werkveld. Denk hierbij aan onderwerpen als strategieën, verdienmodellen, usability, zoekmachinemarketing, analytics, sociale netwerken, co-creatie, UGC, content management enzovoort.
Op deze manier willen we de propedeusestudent op een basisniveau afleveren bij de domeinspecifieke vakken in de daaropvolgende jaren, waarin de online ontwikkelingen meegenomen worden door de specifieke vakdocenten. Daarnaast worden er verschillende online specifieke (keuze)vakken ontwikkeld, zoals het 4e jaars vak Online Marketing.
Studiedag sociale media
En om nog even terug te komen op de claim uit de titel van het Metro artikel: “docent is sloom”. Ook hieraan wordt gewerkt! Niet iedereen is voldoende betrokken of kundig op het gebied van sociale media om dit grondig op te pakken, maar door middel van informele gesprekken met docenten zien we wel dat de interesse groot is. Bovendien is het plan opgevat om er een studiedag aan te wijden. Op deze manier hopen we de managers van morgen een handvat in de digitale wereld te geven.
Rob Simons
www.twitter.com/rmsimons