Home » De Staat van de Leraar 2018

De Staat van de Leraar 2018

Het welzijn van onze leraren staat onder druk. Niet voor niets zijn de hoogte van lerarensalarissen en de hoge werkdruk hot issues. Om die reden staan in de vierde editie van De Staat van de Leraar burn-out-klachten en het welbevinden van de leraar centraal. In dit artikel zetten we de belangrijkste bevindingen voor je op een rij.

In De Staat van de Leraar 2018 is de volgende onderzoeksvraag beantwoord: In hoeverre hangen burn-out verschijnselen van leraren en hun welbevinden samen met de emoties angst, woede en plezier in hun vak, de ervaren werkdruk, en de ervaren zorg voor leerlingen in hun klas?

Bevindingen

Over het algemeen voelen leraren zich – gelukkig – goed. Doorgaans ervaren ze meer plezier dan angst en woede in hun vak. Er is vaker sprake van een hoge mate van welbevinden, dan dat er burn-out-klachten worden ervaren. Leraren die wel angst en woede ervaren in hun vak, ervaren tevens flink meer burn-out-klachten en minder welbevinden. Opvallend is dat de werkdruk en de door leraren ervaren zorg- en gedragsproblematiek van leerlingen nauwelijks zorgen voor een hoger welbevinden of meer burn-out klachten bij leraren.

Wel is een duidelijk verschil merkbaar in onderwijssectoren: leraren in het mbo ervaren doorgaans minder burn-out-klachten en een hoger welbevinden dan hun collega’s in het primair en voortgezet onderwijs. Ook leeftijd speelt een belangrijke rol bij het welbevinden van leraren: hoe ouder de leraar, hoe groter de bevlogenheid.

Aanbevelingen

Niet leeftijd, geslacht of werkervaring, maar emoties spelen een belangrijke rol bij het welbevinden van leraren in hun vak. En dan met name angst en woede. Het is zinvol om daar binnen het Nederlandse onderwijs meer oog voor te hebben. Zo zouden interventies gericht op het omgaan met negatieve emoties een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het welbevinden van leraren in alle onderwijssectoren. Daarnaast is het ook belangrijk om emoties van leraren een serieuze plek te geven in gesprekken en debatten over het verlagen van de werkdruk.

Verder lezen

Ervaar je zelf veel werkdruk in het onderwijs? In dit eerder op OVM verschenen artikel geeft Annemiek Tigchelaar, auteur van Grip op je stress, voorbeelden om die werkdruk te verlagen. En gaat het in principe oké, maar ben je op zoek naar handvatten om je werkgeluk een boost te geven? Lees dan deze tips voor meer werkgeluk in het onderwijs. Wil je tot slot meer te weten komen over de onderzoekmethode of de overige bevindingen en aanbevelingen? Download hier De Staat van de Leraar 2018.

Hoe zou een interventie gericht op het omgaan met negatieve emoties in het onderwijs eruit moeten zien? Deel je tips en ideeën via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.