Leren met behulp van een tablet is hip & happening in het voortgezet onderwijs. Schoolbestuurders, docenten en leerlingen zijn – op enkele criticasters na – enthousiast over het gebruik van de tablet. Nu de educatieve uitgeverijen hun lesmateriaal voor dit device beschikbaar hebben, lijkt iedereen klaar voor de start. Maar is vraag en aanbod voldoende op elkaar afgestemd om de potentiele didactische meerwaarde van de tablet echt te ontdekken?
Digitale initiatieven
De afgelopen twintig jaar heeft ICT hoog op de agenda gestaan bij scholen. Leerlingen moesten digitaal vaardig worden en daar werd veel lesmateriaal voor ontwikkeld. Lastig was en is het soms wel. Tijdens klankbordbijeenkomsten noemen docenten dat e-learning niet erg praktisch is als de school nauwelijks snelle computers beschikbaar heeft. En een collega die je net te snel af is met reserveren van het computerlokaal werkt ook niet echt bevorderend.
Hoewel digiborden in klaslokalen nu steeds normaler zijn, heeft het gebruik ervan op het voortgezet onderwijs nog niet zo’n vlucht genomen als in het basisonderwijs. En ook kwamen er laptopscholen: mooie initiatieven waar veel energie in wordt gestoken. Alleen groeit die groep scholen nauwelijks. Er komen wel nieuwe bij, maar net zo vaak stapt een school – teleurgesteld door de hoeveelheid werk die de digitale overstap met zich meebrengt – weer over op het vertrouwde papier.
De tablet
De tablet is een handzaam en gebruiksvriendelijk apparaat. Je kunt ‘m altijd meenemen dus je hebt altijd alles bij je. Dit apparaat lijkt dus uitermate geschikt voor gebruik in het onderwijs. De leerlingen zitten niet verstopt achter een beeldscherm en dat is voor u als docent wel zo prettig. Het is ook een apparaat dat uitnodigt tot interactiviteit. Leerlingen worden daardoor aangezet tot een actievere en individuelere opname van de lesstof. De docent kan de leerling zo veel beter monitoren en individueel begeleiden. Daar valt winst te boeken ten opzichte van het boek.
Enige teleurstelling
Dit schooljaar zijn voor het eerst alle lesmethoden van de grote uitgeverijen verkrijgbaar voor de tablet. Naast enthousiasme over het gebruik van deze methodes neem ik – op fora en in onderzoeken – ook een zekere teleurstelling waar. Ik lees dat de aangeboden lesmethodes niet veel meer zijn dan een digitale variant van het boek. Er is wel meer interactiviteit geïntegreerd, maar waar is de mogelijkheid tot differentiatie? Of de ruimte voor verschillende leerstijlen van leerlingen? Wanneer komt de digitale didactische meerwaarde, waar scholen al zo lang naar op zoek zijn, tot uiting? Intelligente systemen, die de luie leerling na een paar gerichte vragen meteen filtert van de leerling die het echt niet snapt.
Onderwijsrevolutie
Al met al denk ik dat de tablet een goed device is dat uitnodigt om volledig digitaal te gaan werken. Persoonlijk, individueel, maar ook makkelijk inpasbaar in de dagelijkse praktijk van het klaslokaal. Er zijn al lesmethodes beschikbaar en er is veel extra studiemateriaal. Maar het is inderdaad nog niet voldoende om tot een echte onderwijsrevolutie aan te zetten. Daarvoor moet we de komende jaren nog flink experimenteren, investeren en ontwikkelen. Samen met scholen, docenten en creatieve ontwikkelaars van educatieve apps. Maar dat er iets moois van te maken valt, daar ben ik van overtuigd.
Hoe denkt u dat educatieve uitgeverijen om moeten gaan met digitaal lesmateriaal voor de tablet? Wat zijn voor u als docent belangrijke uitgangspunten?
Claartje Aarts – Projectleider Tablets